Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Kaleidoskop Středočeský kraj

„Embéčko“ proměnilo Mladou Boleslav ve velkoměsto

SKODa-1000 MB

Osobnost architekta Osvalda Döberta (1917-1999) si dnes v Mladé Boleslavi vybaví asi jen málokdo, přestože tento rodák z Loun, projektant a odborný publicista, který patřil také k architektům Pražského hradu, podobu města zásadně ovlivnil. Když v šedesátých letech minulého století došlo k významnému rozmachu místní automobilky, bylo třeba zajistit bydlení pro její zaměstnance. A tak začala rozsáhla rekonstrukce a proměna Mladé Boleslavi ve „velkoměsto“. Právě takové málo známé příběhy hledá výzva Zapomenuté příběhy Mladoboleslavska, kterou společně vypsal Nadační fond ŠKODA AUTO a nadační fond Bohemian Heritage Fund.

„Embéčko“ do každé rodiny

Prevoz-aut-SKODA_1000MBLegendární Škoda 1000 MB, tzv. embéčko, znamenala v roce 1954 zlom nejen v českém automobilovém průmyslu, ale i v rozvoji Mladé Boleslavi. V šedesátých letech vznikla nová továrna, která umožňovala sériovou výrobu 400 až 500 vozů denně. Více než polovina ze 443 141 vyrobených vozů, cenově dostupných široké veřejnosti, se prodala do západního Německa, Rakouska a Velké Británie a podnik se tak stal důležitým zdrojem zahraničních příjmů státu. Pro zaměstnance automobilky bylo potřeba zajistit nové bydlení, a tak byla pod vedením hlavního architekta Osvalda Döberta zahájena rozsáhlá bytová výstavba na náměstí Republiky, která představovala 1 880 bytů pro 7 420 obyvatel.

„Embéčko“ proměnilo Mladou Boleslav ve velkoměsto

Zahraniční ohlasy

SKODA-1000MBDo historického centra města tak vstoupila moderní panelová zástavba a její autor Osvald Döbert musel čelit počáteční skepsi místních obyvatel. Přestože v navrženém projektu nové budovy koexistovaly s těmi původními, i tak se muselo zbourat třiatřicet starých bytů a několik hospodářských budov. Soulad nového a starého však není jediným prvkem, kterým se výstavba sídliště v Mladé Boleslavi vymykala tehdejší realitě. Jednalo se o čistě autorský projekt, navíc s výjimečnou propagací, jehož realizace proběhla tak rychle, že zaujal i odborníky a zahraniční tisk v Itálii, Velké Británii, Francii, Švýcarsku, Holandsku i Německu.

Od fantazie ke skutečnosti

Osvald Döbert studoval na pražské Uměleckoprůmyslové škole. Od roku 1949 až do roku 1965 působil jako hlavní architekt ateliéru Stavoprojekt v Mladé Boleslavi. Není sice zdejším rodákem, ale budoucí podobu města svou prací významně ovlivnil. Při realizaci svých projektů se inspiroval zkušenostmi z cest po světě, kde budoval výstavní pavilony pro Československo. Jak sám přiznal ve své knize Od fantazie ke skutečnosti, jeho týmu se trochu hanlivě přezdívalo „národní podnik Fantazie“. Až později místní obyvatelé jeho odchodu z Mladé Boleslavi zalitovali. Další sídliště, které bylo vybudované v severní části města, už bylo klasicky stereotypní a bez nápadu.

Vysoký životní standard

Na svou dobu nabízel nový bytový komplex svým obyvatelům poměrně vysoký životní standard. Na každém patře se nejčastěji nacházejí dva třípokojové a dva dvoupokojové byty s balkonem. Architekti brali také ohledy na zachování zeleně v okolí. V přízemí domů pak byla vybudována obchodní část, a i přes tehdejší omezený sortiment a nedostatek zboží nové sídliště nabízelo skvělou vybavenost v rámci obchodů a služeb.

Zapomenuté příběhy Mladoboleslavska

Příběh vzniku sídliště na náměstí Republiky, o němž byl dokonce natočen dokument pro televizi v západní Evropě, je jen jedním z mnoha, kterým se může mladoboleslavský region pyšnit. Ať už se jedná o příběhy jednotlivců, rodin, zájmových spolků nebo třeba firem, každý z nich je součástí historie regionu, která by neměla být nikdy zapomenuta. I proto vznikla v loňském roce výzva Nadačního fondu ŠKODA AUTO a Bohemian Heritage Fund s názvem Zapomenuté příběhy Mladoboleslavska, jejímž smyslem je vytvořit kolektivní paměť regionu. Příběhy, ale i archivní fotografie nebo vzácné a raritní artefakty mohou sdílet všichni občané mladoboleslavského regionu až do 31. března 2021. Více informací najdete na www.kulturamazelenou.cz.

(Zdroj foto: archiv ŠKODA AUTO)

 Ladislav Kučera

ředitel Nadačního fondu ŠKODA AUTO

Ladislav.Kucera4@skoda-auto.cz

Michaela Celárková

PR manager JAD Productions s.r.o.

Šimon Slavík

manažer marketingu Bohemian Heritage Fund

O Nadačním fondu Škoda Auto:

Nadační fond ŠKODA AUTO byl založený v roce 2018 s cílem zlepšit životní podmínky v mladoboleslavském regionu. V listopadu 2019 zahájil Nadační fond ŠKODA AUTO veřejnou vzdělávací kampaň Bezpečný pátek na Mladoboleslavsku. Kampaň využívá platformy Bezpečný pátek, kterou ŠKODA AUTO spustila již v roce 2018 a která si klade za cíl udělat české silnice bezpečnějšími (více na: www.bezpecnypatek.cz). V rámci projektu Bezpečné cesty označili občané Mladoboleslavska na interaktivní mapě už 616 nebezpečných míst, která byla podpořena 13 378 pozitivními hlasy. Jednou z priorit Nadačního fondu je také aktivní podpora komunit, vyhlašuje například grantové výzvy na podporu občanské společnosti.

 O nadačním fondu Bohemian Heritage Fund:

Bohemian Heritage Fund (BHF) je původní český soukromý mecenášský fond s cílem podporovat projekty tzv. vysoké kultury, které nejvyšší možnou měrou prezentují kulturní i národní dědictví a pomáhají posilovat a rozvíjet českou národní identitu, doma i v zahraničí. Vznikl v roce 2009 z popudu tří advokátů – Pavla Smutného, Jaromíra Císaře a Petra Michala a je postaven na dvou základních premisách:

  • podpora projektů, které obstojí v mezinárodním srovnání a bez pomoci fondu by vůbec nevznikly
  • stoprocentní využití finančních prostředků mecenášů pouze na podporu uměleckých projektů

Takto fond úspěšně funguje a pracuje dodnes. Za dobu svého působení vytvořil stabilní platformu desítek milovníků české kultury a skutečných mecenášů, z řad soukromých i korporátních. Částkou přesahující 35 milionů korun pak podpořil desítky projektů. Z podporovatelů fondu se navíc stala rodina mecenášů, kteří kromě společných cílů často sdílí nevšední umělecké zážitky z Česka i zahraničí.

 

Podobné příspěvky

Útraty Čechů za prostituci i drogy klesly kvůli pandemii nejníže od roku 1995

Redakce

Leden plný slevových akcí v Atriu Flora

Redakce

U příležitosti Mezinárodního dne žen Češi letos utratí zhruba 630 milionů korun, hlavně za květiny

Redakce