Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Tiskové Zprávy

Fairtrade zvyšuje minimální cenu kávy

Kvůli sílícím dopadům klimatických změn a rostoucí nestabilitě světové ekonomiky organizace Fairtrade zvyšuje minimální cenu kávy. Znamená to posílení ochrany drobných pěstitelů organizovaných ve fairtradových družstvech. Nová minimální cena zvýší základní výkupní cenu o 19 % u kávy robusta a o 29 % u kávy arabica. Jedná se o první zvýšení minimálních výkupních cen fairtradové kávy po dvanácti letech.

Kvůli rostoucímu ekonomickému a klimatickému tlaku na pěstitele zvyšuje Fairtrade minimální cenu kávy

kávaFairtradová minimální cena za praná zrna kávy typu arabica bude od 1. srpna 2023 nově činit 1,80 USD za libru, což je o 40 centů více. Káva arabica tvoří více než 90 % veškeré prodané fairtradové kávy. U přírodní robusty se cena zvýší o 19 centů na 1,20 dolaru za libru. Také příplatek za bio fairtradovou kávu byl zvýšen o třetinu, z 30 centů na 40 centů za libru. Více než polovina fairtradových kávových zrn prodaných v roce 2021 měla také certifikaci bio. Navýšení minimální fairtradové ceny, tedy hodnoty, pod kterou nesmí výkupní cena fairtradové kávy klesnout, poskytne pěstitelům významnou podporu v dobách výkyvů na trhu, při boji s inflací v jejich domovských zemích a pomůže jim s dodatečnými náklady vyvolanými změnami klimatu.

Navzdory nedávnému prudkému nárůstu světových cen kávy se pěstitelé kávy potýkají s inflací, prudce rostoucími výrobními náklady a naopak s poklesem úrody v důsledku klimatických změn. Mnozí pěstitelé kávy opouštějí své farmy a hledají obživu jinde. Mladí lidé v komunitách, kde se pěstuje káva, dnes v jejím pěstování nevidí budoucnost. Skutečnost, že se pěstitelé nemohou pěstováním kávy uživit, je pro toto odvětví tragická a představuje riziko pro budoucnost celosvětového kávového sektoru,” uvádí Monika Firl,  manažerka pro kávu z Fairtrade International.

S novou minimální cenou nabízí Fairtrade pěstitelům kávy a jejich družstvům cenovou záchrannou síť, která lépe odpovídá současné nejisté době, a přitom jim nechává otevřené dveře, aby si vydělali více, když jsou tržní ceny vyšší než nastavená fairtradová minimální cena,” pokračuje M. Firl.

Celosvětová síť Fairtrade zahrnuje téměř 900 000 certifikovaných pěstitelů kávy ve více než 650 pěstitelských organizacích ve 31 zemích. Kromě podpory v podobě fairtradové minimální ceny dostávají certifikovaní fairtradoví pěstitelé také fairtradový příplatek – dodatečné finance, které investují do projektů zaměřených na zlepšení produktivity a kvality, adaptaci na klimatickou změnu, budování infrastruktury a základních komunitních služeb, které sami pěstitelé a jejich organizace označí za prioritní. Od roku 2017 získaly organizace fairtradových pěstitelů kávy příplatek ve výši více než 400 milionů eur.

Pěstitelé kávy však i nadále čelí dramatickým výzvám. Podle dostupných údajů produkují drobní pěstitelé 60 % světové produkce kávy, avšak téměř polovina z nich žije v chudobě, přičemž téměř čtvrtina z nich žije v extrémní chudobě. A přestože ceny kávy v roce 2022 byly relativně vysoké, zisky z jejího prodeje se nakonec kvůli nízkým výkupním cenám nepodařilo dostat k samotným pěstitelům. Studie ukázaly, že pěstitelům obvykle zůstává přibližně 1 % z maloobchodní ceny kávy, což u šálku kávy za 4 USD představuje přibližně 0,04 USD na šálek (tedy cca 8 Kč). Zvýšení minimální výkupní ceny tuto situaci zlepší alespoň pro pěstitele zapojené do systému Fairtrade.

Lubomír Kadaně,  Kateřina Šimonová

Tato zpráva byla vydána s finanční podporou Evropské unie. Za obsah textu je výhradně odpovědná organizace Fairtrade Česko a Slovensko, z. s. a nemusí nutně odrážet stanoviska Evropské unie.

Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE

Známka FAIRTRADE označuje výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy nastavené mezinárodní organizací Fairtrade International. Zákazníky informuje o tom, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, která pokrývá náklady na udržitelné pěstování. Nákupem výrobků s označením FAIRTRADE tak zákazníci přispívají ke zlepšování životních podmínek drobných pěstitelů v zemích globálního Jihu (takzvaných rozvojových zemích). Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek, který mohou použít k investicím do rozvoje svých farem a svých komunit, a to na základě demokratického rozhodování členů komunity.

Fairtrade Česko a Slovensko, z.s., je platformou organizací občanské společnosti, které se zabývají etikou obchodu, globálním rozvojem, udržitelnou spotřebou, ochranou životního prostředí a lidských práv.

Již od roku 2004 pracujeme na zvyšování informovanosti o principech a smyslu systému Fairtrade. V České republice a na Slovensku zastupujeme globální organizaci Fairtrade International, jsme garantem vysoké kvality a důvěryhodnosti ochranné známky FAIRTRADE. Monitorujeme český a slovenský trh s fairtradovými výrobky a podporou uvědomělé spotřeby napomáháme k tomu, aby se fairtradové výrobky v co nejvyšší míře dostávaly do obchodní sítě v ČR a na Slovensku. Vedle spolupráce s obchodníky působíme také na širokou veřejnost, a to prostřednictvím aktivit, na kterých se podílíme, jako jsou kampaně Fairtradová města, Fairtradové školy nebo happening Férová snídaně. Více na www.fairtrade.cz.

 

 

Podobné příspěvky

Z hypermarketů Globus poslali zákazníci loni přes 66 tun zboží

Redakce

Druhá šance pro hračky a dobrý skutek před Vánoci

Redakce

Pojistné a daňové Milostivé léto

Redakce