Rychlejší odbavení, lepší nabídka služeb, parkování na míru nebo nová přímá spojení. Letiště Praha konečně po pandemické krizi může představit plány svého rozvoje na další roky. Cestující se díky tomu mohou těšit na výraznější komfort pří cestování už i při cestě na letiště. Nové plány podporuje přes 90 procent obyvatel České republiky. Rozvoj letiště do roku 2030 přinese 200 přímých spojení, 37 dálkových linek a 10 000 parkovacích míst. V neposlední řadě bude letiště uhlíkově neutrální.
Letiště Praha bude mít větší kapacity, nové linky, obchody a parkování na míru
Letiště Václava Havla Praha bude konkurenceschopný vzdušný přístav sledující nové trendy a nabídne:
• komfortní dopravní spojení s centrem Prahy a spádovou oblastí České republiky (od roku 2024 kapacitní trolejbusové spojení, vlakové spojení 2030)
• dostatečné kapacity pro odbavení cestujících a letadel (2029–2033)
• zrychlené procesy odbavení (částečně již od roku 2024)
• nové přímé linky pro občany ČR, zajímavá spojení pro zahraniční cestující (postupně už nyní)
• rozšířenou nabídku obchodů, restaurací, služeb včetně parkování a ubytování (postupně už letos a v průběhu roku 2024)
ROZVOJ LETIŠTĚ DO ROKU 2030 PŘINESE:
· 200 přímých spojení (nyní 160)
· 37 dálkových linek (nyní 21)
· 10 000 parkovacích míst (nyní 6500)
· 16 000 m² obchodů a restaurací (nyní 11 000)
· 600 hotelových pokojů (nyní 380)
· 10 500 m² salonků (nyní 2100 m²)
Potřebu rozvoje Letiště Praha navíc podporuje přes 90 procent dotázaných Čechů. V průzkumu agentury Median pro Letiště Praha z letošního srpna za nejdůležitější považují budování dopravní infrastruktury na letiště, ale také jeho modernizaci a digitalizaci, rozšiřování leteckých spojení do nových destinací, udržitelný rozvoj a rozvoj provozních kapacit. Potvrzuje to i obchodní a marketingový ředitel agentury Median Josef Fišer. „Rozvoj letecké dopravy obecně podporuje 89 procent dotázaných, což je o 7 procentních bodů více než v roce 2019.” Průzkumu se zúčastnilo 2042 respondentů ve věkovém složení 18–65 let.
Rozšíření kapacity Terminálů
V rámci rozvoje a rozšíření terminálů dojde k navýšení kapacity na 21,2 milionů cestujících a zdvojnásobení špičkové hodinové kapacity. Výkonný ředitel provozu letiště Martin Kučera mluví také o Centrální bezpečnostní kontrole na Terminálu 1. „Zlepšíme tím komfort pro cestující, umožníme efektivnější využití kapacit a přesun části Schengenského provozu do Terminálu 1. Rozšíření kapacity Terminálu 2 pak zajistí multifunkční provoz a flexibilitu v obou režimech Schengen a non Schengen. Jednotliví dopravci navíc budou mít přidělený k odbavení vždy jen jeden konkrétní terminál a zlepší se tím i orientace pro cestující.“
Uhlíkově neutrální letiště
V rámci rozvojových plánů Letiště Praha myslí také na udržitelnost a snižuje kontinuálně emise CO2 v souladu s podmínkami programu Airport Carbon Accreditation. Letiště bude do roku 2030 uhlíkově neutrální a druhově pestré. Zároveň budeme snižovat hlukovou zátěž. Do roku 2025 bude pět set bytů/domů vybaveno ventilacemi, průběžně budeme aktualizovat protihluková opatření s důrazem na noční provoz.
TZ / Klára Divíšková