Hazard, který je volně přístupný dětem v mobilních telefonech bez dozoru rodičů. I tak by se daly definovat tzv. „loot boxy“, tedy virtuální krabice, které si hráč koupí za skutečné či virtuální peníze ve videohře a může, ale spíše nemusí z nich dostat věc cennější nežli vklad. Jejich případnou regulací se na půdě poslanecké sněmovny na středečním kulatém stole zabýval poslanec Michael Kohajda (za KDU-ČSL) spolu se zástupci odborné adiktologické veřejnosti i herního průmyslu.
Hazard přístupný dětem
„Závislostní chování je chováním neintencionálním, mimovolným a kompulsivním. Důvodem jeho iniciace je samotné hardwarové zařízení, například telefon či notebook. Jeho neustálá dostupnost a blízkost pak děti láká k hraní digitálních her. U hráče ve finále vzniká zmíněné automatizované chování, které můžeme považovat za závislost. Vedle samotné závislosti se musíme zamyslet také nad problémem těžby behaviorálních dat. V některých případech je totiž možné spoustu vybavení, za něž je v rámci her třeba zaplatit, pořídit zdarma od třetích stran. Děti, jimž jsou tyto nabídky primárně určeny, si však často neuvědomují, že za takové loot boxy sice neplatí penězi, ale cena v podobě jejich osobních dat je velmi vysoká,“ vysvětlil Jan J. Šalomoun z projektu Systémové podpory rozvoje adiktologických služeb v rámci integrované protidrogové politiky.
„V souvislosti s výrokem, že gaming není gambling, je třeba poukázat na fakt, že až pro 20 % hráčů představovalo hraní her již zmíněnou vstupní bránu ke gamblingu. Hráčský potenciál totiž rozvíjí mechanismus sázení. Gambleři pak naopak uvádějí, že se často uchylují k loot boxům, které se gamblingu v mnohém podobají. Gaming opravdu není gambling, nesmíme však zapomínat na to, že pro něj představuje výrazný rizikový faktor,“ doplnila Jaroslava Suchá z Univerzity Palackého v Olomouci.
Simon Dytrych

