Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Tiskové Zprávy

Podáváme stížnost na Google kvůli porušení GDPR

dTest: Podáváme stížnost na Google kvůli porušení GDPR

Na základě výzkumu publikovaného dnes našimi kolegy z norské organizace Forbrukerrådet jsme se rozhodli podat stížnost na společnost Google k Úřadu na ochranu osobních údajů. Nový výzkum ukazuje, že Google porušuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) tím, jakým způsobem sleduje polohu svých uživatelů.

„Spolu s námi bude stížnost v následujících dnech podávat dalších šest spotřebitelských organizací z různých částí Evropy.1 Všechny zapojené subjekty jsou členskými organizacemi Evropské spotřebitelské organizace BEUC,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Smartphony s námi chodí úplně všude. Mobilní operační systém Android od společnosti Google používají přibližně 2 miliardy zařízení, což z něj činí celosvětově nejrozšířenější operační systém. Systém používá většina výrobců chytrých telefonů, jako je Samsung, Huawei nebo Sony. Skrytou podmínkou smartphonů s tímto operačním systémem však je, že k nim uživatelé de facto musejí mít také Google účet.

Údaje o poloze mohou o lidech odhalit mnohé, včetně náboženského (docházení na bohoslužby) a politického přesvědčení (navštěvování demonstrací), zdravotního stavu (pravidelné návštěvy nemocnice) a sexuální orientace (navštěvování určitých barů). Výzkum ukazuje, že Google shromažďuje data o poloze uživatelů prostřednictvím služeb „Historie polohy“ a „Aktivita na webu a v aplikacích“, jež jsou integrovány do všech Google účtů. „Společnost používá různé triky a praktiky, aby zajistila, že uživatelé budou mít tyto služby zapnuté, a neposkytuje jednoznačné a srozumitelné informace o tom, co to vlastně znamená,“ podotýká Zelený.

Tyto nekalé praktiky nechávají spotřebitele v nejistotě ohledně využívání jejich osobních údajů. Google navíc spotřebitelům reálně neposkytuje ani jinou možnost než tu, že poskytnou své údaje o poloze, které pak mohou být použity k mnoha účelům včetně cílené reklamy.

„Jako spotřebitelská organizace namítáme, že tyto praktiky nejsou v souladu s GDPR, jelikož Google postrádá platný právní základ pro zpracování těchto osobních údajů. Výzkum především ukazuje, že souhlas poskytnutý za uvedených okolností není svobodný,“ říká Zelený. K tomu dTest dále podotýká, že Google nemůže použít jako právní základ pro získávání a zpracovávání údajů o poloze tzv. oprávněný zájem, který umožňuje zpracovávat některé osobní údaje pro marketingové účely bez souhlasu. Shromažďování údajů o poloze má zcela zásadní dopad na základní práva a svobody jednotlivce, takže je ke zpracování těchto údajů nutný souhlas.

„Díky GDPR mají mít uživatelé kontrolu nad svými osobními údaji, což klamavé praktiky Googlu znemožňují. Pravidla GDPR je potřeba jednoznačně a efektivně vymáhat. Není možné, aby se korporace tvářily, že vše dodržují, a přitom obcházely závazné právní předpisy. A to nehledě na význam nebo globální rozsah dané společnosti,“ uzavírá Zelený.

Praktiky užívané společností Google, aby přiměla uživatele ke sdílení údajů o poloze:

  • Klamné proklikávání: proklikávání možností při prvotním nastavování zařízení s operačním systémem Android tlačí uživatele k povolení ukládání historie polohy, aniž by věděli, co to zahrnuje.
  • Skrytá defaultní nastavení: při zakládání Google účtu je nastavení aktivity na webu a vaplikacích ukryto za extra možnostmi a defaultně povoleno.
  • Zavádějící a nevyvážené informace: uživatelům nejsou při nabízení možností poskytovány dostatečné informace a jsou uváděni v omyl o tom, jakým způsobem jsou údaje shromažďovány a využívány.
  • Opakované vybízení: uživatelé jsou opakovaně žádáni, aby zapnuli historii polohy při používání různých Google služeb, i pokud se rozhodli tak neučinit, když nastavovali mobilní telefon.
  • Sdružování služeb a nedostatek dílčích (granulárních) voleb: pokud chce uživatel používat služby jako Google asistent a řazení fotografií podle polohy, Google automaticky zapne invazivní sledování polohy.

Podobné příspěvky

MŽP spouští další vlnu populárních kotlíkových dotací pro nízkopříjmové domácnosti

Redakce

Jsme na sebe nároční a očekáváme to od druhých

Šebík

Motorističtí fanoušci na barumce vzali registr dárců útokem. Kampaň Reklamních inženýrů přivedla do registru 571 nováčků za tři dny

Redakce