Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Business Události

Zákazníci jsou opatrnější, měníme strategie a vyhlížíme návrat turismu

restaurace

Podnikatelé z centra Prahy se shodují, že vládní omezení zavedená kvůli pandemii covid-19 trvají již příliš dlouho a jsou nepředvídatelná. To negativně ovlivňuje jejich podnikání v centru Prahy, ale také chování zákazníků. Na druhou stranu obchodníci vnímají i pozitivní dopady a příležitosti, které jim koronavirová krize přinesla. Vyplývá to z průzkumu, který probíhal v dubnu 2021 mezi členy Sdružení Nového Města Pražského (dále SNMP).

Podnikatelé z centra po roce covidu: Zákazníci jsou opatrnější, měníme strategie a vyhlížíme návrat turismu

vystavba bytuRok pandemie poznamenal nejen firmy, ale projevil se i na chování zákazníků. Shodne se na tom většina respondentů, mezi něž patří zástupci gastra, hotelů, realitních služeb i retailu, jejichž podniky sídlí na Václavském náměstí a v přilehlém okolí. Z průzkumu vyplynulo, že vzhledem k přetrvávající nejistotě jsou zákazníci opatrnější, vyčkávají a svá rozhodnutí odkládají na stabilnější období. Prakticky všichni respondenti tak museli přehodnotit pohled na své podnikání a přizpůsobit tomu své obchodní strategie. Většina přistoupila k řešení přesouvající možnou část podnikání do online prostředí jako například běžné schůzky, virtuální prohlídky nemovitostí, online prodej apod. Dále se podnikatelé z pražského centra zaměřili na kontrolu nákladů a výnosů a také se výrazně více přeorientovali na domácí klientelu.

Změnili jste přístup k vašim zákazníkům? A pokud ano, jde o změny trvalé?

Ano, spíše dočasné změny (z toho trvalé změny) 69 % (81 %)
Ne 31 %

obchody FloraAž na výjimky všichni obchodníci z centra Prahy pocítili výrazné poklesy v tržbách. Na druhou stranu se pro řadu z nich otevřely nové příležitosti, kdy investovali čas intenzivnějším přípravám na rekonstrukce, vylepšování pracovních procesů a vzdělávání zaměstnanců.

Více než polovina respondentů změnila svůj přístup k zákazníkům směrem k vyšší individualizaci konkrétních řešení. Někteří podnikatelé přistoupili k větší diverzifikaci svých služeb. Například gastropodniky se zaměřily na výdej přes okénko a rozvozy, přičemž někteří k tomuto způsobu přikročili zcela poprvé. Vzrůstaly online objednávky a firmy zavedly nové technologie a postupy, které umožnily ve výsledku obsloužit více zákazníků. „Některé oblasti poradenství se kvůli pandemii naopak rozvíjejí, neboť klienti v závislosti na jejích dopadech musejí přizpůsobovat své podnikání situaci,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.

Na jaké úrovni jsou nyní vaše zisky ve srovnání s lety před krizí? 

Zisky jsou nižší 82 %
Zisky jsou na srovnatelné úrovni 6 %
Zisky jsou vyšší 6 %
Bez odpovědi 6 %

 Jaké dopady na vaše podnikání měla pandemická krize?

  • Skokové snížení tržeb, zhoršení platební morálky klientů
  • Menší počet uzavřených smluv, ztráta některých klientů
  • Neefektivní krátkodobé rozhodování, pozastavení plánů
  • Větší digitalizace, zlepšení pracovních procesů
  • Home office, prostor pro intenzivní přípravy na znovuotevření

 Lidé pracující v centru Prahy koronavirovou krizi ustáli

SmichovJak zasáhla pandemická situace zaměstnance pracující v centru Prahy? Podle reakcí respondentů nedocházelo k velkému propouštění. Lehce přes polovinu dotazovaných nebylo nuceno kvůli pandemii propouštět. Na druhou stranu se nezvyšovaly platy ani odměny. Firmy své týmy spíše optimalizovaly a snažily se je udržet v dění. Na začátku koronakrize po vylidnění pražského centra se obchodníci museli co nejrychleji přizpůsobit novým podmínkám a často umožnit svým pracovníkům práci z domu včetně pořízení nutného technického vybavení. „Vzhledem k nutnosti pracovat do velké míry z domova klademe důraz především na komunikaci se zaměstnanci, aby byli dostatečně zapojeni do dění ve firmě, neztratili kontakt s kolegy a podobně,“ doplňuje Jan Kotrbáček.

Podnikatelé z centra Prahy nešetří chválou svých pracovních týmů, které se dokázaly semknout a ustát složitou dobu. Vyzdvihovali, že se jim podařilo zefektivnit práci a že zaměstnanci přistupují ke svým úkolům více kreativně a trpělivě. „Náš tým je nyní mnohem silnější a v každém ohledu flexibilnější než před pandemií,“ zdůrazňuje zástupce velkého módního domu.

Změnila pandemie váš přístup k zaměstnancům? 

Ano 38 %
Ne 56 %
Bez odpovědi 6 %

Byli jste vlivem krize nuceni propouštět?

Ano 38 %
Ne 56 %
Bez odpovědi 6 %

Pražské centrum se změní

Jak budou podnikatelé z centra Prahy fungovat po koronavirové krizi? Většina věří, že podnikat budou dále buďto v rámci pokračujících změn a menší část stejně jako před krizí. „Svět nebude stejný jako před covidem, změna v oboru je nevyhnutelná a správná,“ vyjádřil se předseda SNMP a jednatel společnosti JAN Reality Jan Adámek.

Tramvaj-Masarykovo_nadraziPřes polovinu dotazovaných si myslí, že se prostředí centra Prahy změní. Očekávají velmi pozvolný návrat turistů. Podle některých bude v centru menší zájem o pronájmy, což by mohlo ovlivnit celkovou výši nájmů v hlavním městě, která je podle některých neúnosná. Někteří respondenti dokonce věří, že by současná situace mohla přilákat více lidí, kteří by v centru Prahy chtěli žít a bydlet. „Byl bych rád, pokud by centrum bylo více orientováno na lokální obyvatele a z toho plynoucí rozšíření a zkvalitnění služeb,“ zmínil jeden z pronajímatelů nemovitostí v centru Prahy.

Velká část dotazovaných je přesvědčena, že se výrazně obmění skladba nájemců obchodů. Některé značky centrum opouštějí a jiné přicházejí na jejich místo. Mezi členy sdružení panuje mírná obava, že přibudou nechtěné podniky, které mohou negativně ovlivnit ochotu lidí centrum Prahy navštěvovat. „Důležité je, aby se nezměnila kvalita a profil společností a nedošlo k degradaci dlouho budovaného kvalitního obchodního prostředí. Věříme, že právě díky odchodu některých nevhodných maloobchodních konceptů z centra a příchodu nových perspektivních značek se pražské centrum více zkultivuje,“ zdůrazňuje Jan Kotrbáček.

Věřím, že k určitým změnám dojde. Otázkou zůstává, jak dlouho změny vydrží. Bude záviset na tempu návratu turismu, obyvatel v centru pracujících, a především na lokální samosprávě,“ vyjádřil se zástupce poskytovatele realitních služeb.

Změní se po krizi centrum Prahy?

Ano 63 %
Ne 31 %
Nevím 6 %

 O Sdružení Nového Města Pražského

dezinfekceSdružení Nového Města pražského z. s. se od roku 2005 věnuje aktivitám a občanské iniciativě směřující ke kultivaci a rozvoji centra Prahy a zejména Václavského náměstí jako klíčového veřejného prostoru hlavního města Prahy. Sdružení působí nejen na území “Václaváku”, ale současně propojuje oblasti ulice Na Příkopě až po území Náměstí Republiky a Národní třídy na druhé straně. Kromě aktivní komunikace s vedením Městské části Prahy 1 a zástupci magistrátu hlavního města Prahy organizuje spolek nejrůznější kulturní, společenské i charitativní akce pro všechny obyvatele i návštěvníky pražského centra. Cílem spolku je, aby okolí Václavského náměstí bylo místem, kde se lidé cítí příjemně, kde chtějí trávit svůj čas. Místem inspirujícím a důstojným. Místem, na které můžeme být hrdí. Mezi projekty patří mimo jiné Obnova laviček na Václavském náměstí, fotografické výstavy mapující historii Václavského náměstí, fotosoutěž Dvě tváře Prahy, konference o centrech měst Přátelské město či každoroční Velikonoční a Vánoční trhy, které přinesly neziskovým organizacím již více než dva miliony korun.

Monika Vlková, projektová manažerka

Šárka Štočková, mediální zástupce

SDRUŽENÍ NOVÉHO MĚSTA PRAŽSKÉHO, z.s.

www.CentrumPrahy.cz

 

 

Podobné příspěvky

Česko růst svého zadlužení s přehledem ukočíruje, prognózuje světově významná ratingová agentura Moody’s

Afri

Za Dušičky letos Češi utratí necelou miliardu

Afri

Kde získat nové kontakty, inspiraci a praktické zkušenosti?

Afri