Podnikatelé z centra Prahy se shodují, že vládní omezení zavedená kvůli pandemii covid-19 trvají již příliš dlouho a jsou nepředvídatelná. To negativně ovlivňuje jejich podnikání v centru Prahy, ale také chování zákazníků. Na druhou stranu obchodníci vnímají i pozitivní dopady a příležitosti, které jim koronavirová krize přinesla. Vyplývá to z průzkumu, který probíhal v dubnu 2021 mezi členy Sdružení Nového Města Pražského (dále SNMP).
Podnikatelé z centra po roce covidu: Zákazníci jsou opatrnější, měníme strategie a vyhlížíme návrat turismu
Změnili jste přístup k vašim zákazníkům? A pokud ano, jde o změny trvalé?
Ano, spíše dočasné změny (z toho trvalé změny) | 69 % (81 %) |
Ne | 31 % |
Více než polovina respondentů změnila svůj přístup k zákazníkům směrem k vyšší individualizaci konkrétních řešení. Někteří podnikatelé přistoupili k větší diverzifikaci svých služeb. Například gastropodniky se zaměřily na výdej přes okénko a rozvozy, přičemž někteří k tomuto způsobu přikročili zcela poprvé. Vzrůstaly online objednávky a firmy zavedly nové technologie a postupy, které umožnily ve výsledku obsloužit více zákazníků. „Některé oblasti poradenství se kvůli pandemii naopak rozvíjejí, neboť klienti v závislosti na jejích dopadech musejí přizpůsobovat své podnikání situaci,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.
Na jaké úrovni jsou nyní vaše zisky ve srovnání s lety před krizí?
Zisky jsou nižší | 82 % |
Zisky jsou na srovnatelné úrovni | 6 % |
Zisky jsou vyšší | 6 % |
Bez odpovědi | 6 % |
Jaké dopady na vaše podnikání měla pandemická krize?
- Skokové snížení tržeb, zhoršení platební morálky klientů
- Menší počet uzavřených smluv, ztráta některých klientů
- Neefektivní krátkodobé rozhodování, pozastavení plánů
- Větší digitalizace, zlepšení pracovních procesů
- Home office, prostor pro intenzivní přípravy na znovuotevření
Lidé pracující v centru Prahy koronavirovou krizi ustáli
Podnikatelé z centra Prahy nešetří chválou svých pracovních týmů, které se dokázaly semknout a ustát složitou dobu. Vyzdvihovali, že se jim podařilo zefektivnit práci a že zaměstnanci přistupují ke svým úkolům více kreativně a trpělivě. „Náš tým je nyní mnohem silnější a v každém ohledu flexibilnější než před pandemií,“ zdůrazňuje zástupce velkého módního domu.
Změnila pandemie váš přístup k zaměstnancům?
Ano | 38 % |
Ne | 56 % |
Bez odpovědi | 6 % |
Byli jste vlivem krize nuceni propouštět?
Ano | 38 % |
Ne | 56 % |
Bez odpovědi | 6 % |
Pražské centrum se změní
Jak budou podnikatelé z centra Prahy fungovat po koronavirové krizi? Většina věří, že podnikat budou dále buďto v rámci pokračujících změn a menší část stejně jako před krizí. „Svět nebude stejný jako před covidem, změna v oboru je nevyhnutelná a správná,“ vyjádřil se předseda SNMP a jednatel společnosti JAN Reality Jan Adámek.
Velká část dotazovaných je přesvědčena, že se výrazně obmění skladba nájemců obchodů. Některé značky centrum opouštějí a jiné přicházejí na jejich místo. Mezi členy sdružení panuje mírná obava, že přibudou nechtěné podniky, které mohou negativně ovlivnit ochotu lidí centrum Prahy navštěvovat. „Důležité je, aby se nezměnila kvalita a profil společností a nedošlo k degradaci dlouho budovaného kvalitního obchodního prostředí. Věříme, že právě díky odchodu některých nevhodných maloobchodních konceptů z centra a příchodu nových perspektivních značek se pražské centrum více zkultivuje,“ zdůrazňuje Jan Kotrbáček.
„Věřím, že k určitým změnám dojde. Otázkou zůstává, jak dlouho změny vydrží. Bude záviset na tempu návratu turismu, obyvatel v centru pracujících, a především na lokální samosprávě,“ vyjádřil se zástupce poskytovatele realitních služeb.
Změní se po krizi centrum Prahy?
Ano | 63 % |
Ne | 31 % |
Nevím | 6 % |
O Sdružení Nového Města Pražského
Monika Vlková, projektová manažerka
Šárka Štočková, mediální zástupce
SDRUŽENÍ NOVÉHO MĚSTA PRAŽSKÉHO, z.s.