Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Zprávy z Prahy

28. ročníku předávání profesních Cen Asociace českých kameramanů

Asociace českých kameramanů bude letos po 28. udílet prestižní profesní Ceny AČK za vynikající kameramanská umělecká díla v oblasti filmu a televize, která vznikla v roce 2022.

Věra Štinglová se narodila v Praze v roce 1928. Již v mládí ji zaujala možnost zachycení obrazu na papír, situace, která již neexistuje. To byla hlavní inspirace k tomu, aby se věnovala fotografování. Byla zaměstnána u firmy Langhans, kde se vyučila a poprvé přišla do styku s profesionální fotografií v atelieru, s prací se světlem a kompozicí obrazu. Odtud byl už jen malý krok ke studiu na filmové fakultě AMU obor filmový obraz, i když v té době bylo kameramanství doménou mužů. Z pedagogů vzpomíná na lidský a profesionální odkaz prof. Jána Šmoka a prof. Jaroslava Boučka. Po absolvování školy v roce 1955 byla přijata do nově vzniklé Československé televize jako švenkr. Vzhledem k její úspěšné a spolehlivé dosavadní práci jí byla nabídnuta funkce hlavní kameramanky v redakci vysílání pro děti a mládež, kde se vyráběly hlavně pohádky, ale také publicistické pořady typu Zvědavá kamera nebo Vlaštovka. Jako hlavní kameramanka mohla nyní plně uplatnit svůj talent, cit pro práci se světlem a smysl pro vyprávění příběhu obrazem. Pro tyto důležité vlastnosti kameramana byla stále víc přizvána ke spolupráci s významnými režiséry jako jsou Jaromil Jireš, Ludvík Ráža, Vlasta Janečková, Věra Jordánová, Jiří Krejčík, Libuše Koutná a další.

Asociace českých kameramanů společně s občanským sdružením DILIA udělí na návrh svého prezídia Cenu za celoživotní kameramanské dílo paní kameramance Věře Štinglové.

Z důležitých titulů práce kameramanky Věry Štinglové můžeme jmenovat dobrodružné drama Vzpoura na Bounty, Dva šlechtici z Verony, Tom Sawyer, Martin Eden, Starožitníkův krám, Zbojník Ondráš a další. Její práce na televizních inscenacích se vždy vyznačovala vysokou estetickou kulturou obrazu, která vždy sloužila sdělovanému příběhu, dále výtvarnou prací se světlem jako hlavním výrazovým prostředkem kameramana a lidským partnerským vztahem ke svým spolupracovníkům. Z mnoha pohádek jmenujme několik s jejími oblíbenými čerty. S čerty nejsou žerty, Čertův švagr, Nemaluj čerta na zeď. Z vážnějších a umělecky náročnějších děl jmenujme pohádku O labuti, O Háderunovi a víle Elóře, Malá mořská víla, Sedmero krkavců, Tři veteráni a další. Filmografie uvádí, že natočila 1200 až 1800 titulů nejrůznějších žánrů.

Úspěšnost své práce kameramanky vidí Věra Štinglová v lásce k profesi, v plném nasazení a citu pro emocionální působení světla a stínu.

Asociace českých kameramanů společně s občanským sdružením OOA-S udělí cenu „Uznání OOA-S a AČK“ studentovi katedry kamery FAMU Filipu Hájkovi za mezifakultní cvičení – taneční etudu FAMU/HAMU „IMPULSIUM“, choreografie/režie: Michaely Dzurovčínové. Toto uznání je určeno posluchačům oboru kamery filmových škol v České republice za mimořádný počin v oblasti obrazové koncepce filmu.

Filip Hájek pochází ze severu Čech. O kameru se zajímá od osmi let, už v dětství natáčel své první amatérské snímky. Na střední škole byl přibrán do místní rozvíjející se produkce, se kterou točí dodnes. Po maturitě studoval necelé dva roky na vyšší filmové škole Michael v Praze, odkud přešel na FAMU. Nyní druhým rokem pokračuje v magisterském stupni studia. Na FAMU spolupracuje se studentem katedry režie Vojtou Konečným, se kterým natočil snímek “Růžička ve tmě”, který se dostal na filmový festival Camerimage v polské Toruni do sekce Film and Art School Etudes Panorama. V průběhu studia nabíral zkušenosti při spolupráci s českými i zahraničními produkcemi, např. při seriálu The wheel of times, Bohéma nebo Cesta za oceán.

Porota Cen Asociace českých kameramanů za rok 2021 pracovala ve složení:

 Milan Cieslar                režisér

Jan Lukeš                    publicista

Josef Krajbich               střihač                        

Petr Hojda                   kameraman                 

Pavel Berkovič              kameraman                

Simon Todorov             kameraman                 

Jan Šťastný                  kameraman                 

 

Na Cenu za vynikající kameramanské dílo byly nominovány snímky:

  1. Cena za vynikající kameramanské filmové dílo

A pak přišla láska      rež. Šimon Holý, kameramanka Jana Hojdová

Grand Prix                 rež. Jan Prušinovský, kamera David Hofmann

Velká premiéra          rež. Miroslav Krobot, kamera Martin Štrba

Poslední závod          rež. Tomáš Hodan, kamera Jan Baset Střítežský

Arvéd                          rež. Vojtěch Mašek, kamera Dušan Husár

Il Boemo                    rež. Petr Václav, kamera Diego Romeo Suarez-Lianos

Běžná selhání            rež. Cristina Grosan, kamera Márk Gyori

Promlčeno                  rež. Robert Sedláček, kamera Jan Šuster

Stínohra                     rež. Peter Bebjak, kamera Martin Žiaran

Banger                        rež. Adam Sedlák, kamera Dušan Husár

Láska, od 9 do 5        rež. Jakub Jirásek, kamera Tomáš Frkal

Kdyby radši hořelo    rež. Adam Koloman Rybanský, kamera Matěj Piňos

Světlonoc                   rež. Tereza Nvotová, kamera Frederico Cesca

  1. Cena za vynikající kameramanské televizní dílo

 Devadesátky              rež. Peter Bebjak, kamera Martin Žiaran

Podezření                   rež. Michal Blaško, kamera Adama Mach

Pět let                         rež. Damián Vondráček, kamera Kryštof Melka

Marie Terezie            rež. Robert Dornhelm, kamera Tomáš Juríček

Pozadí událostí          rež. Jan Hřebejk, kamera Lukáš Milota

Národní házená         rež. , kamera Jan J. Fili

Iveta                           rež. Michal Samir, kamera Martin Douba

Král Šumavy              rež. David Ondříček, kamera David Hofmann

                                    

  1. Cena za vynikající kameru v dokumentárním filmu

Ti, kteří tancují ve tmě                     rež. Jana Ševčíková, kamera Jaromír Kačer

Slunovraty Petra Nikla                     rež. Pavel Jirásek, kamera Marek Jícha

Kaprkod                                             rež. Lucie Králová, kamera Adam Olha, Tomáš Staněk

Je nalezena tím, koho hledá            rež. Petr Michal, kamera Jakub Vrbík

 

  1. Cena za kameramansky přínosné dílo

Asterión                     rež. Francesco Montagner, kamera Michal Babinec

Good Old Czechs       rež. Tomáš Bojar, kamera kolektiv válečných zpravodajů

 

  1. Cena za reklamu

One Plus Nord           rež. Jára Moravec, kamera Filip Marek         

Maraton                      rež. Prokop Motl, kamera Radim Střelka

Česká spořitelna       rež. Přemysl Ponáhlý a Jan Kalvoda, kamera David Hofmann           

Rossmann                  rež. Tomáš Brožek a Jindra Malík, kamera Michal Babinec

 

Udílení cen se koná pod záštitou ministra kultury ČR Martina Baxy.

prof. MgA. Marek JÍCHA   v.r.

prezident Asociace českých kameramanů

 

 

Podobné příspěvky

Nesouhlas zastupitelstva Prahy 1 se stavbou na náměstí M. Formana

Redakce

Tomáš Klus ukončí Recyklus tour 18. prosince na Výstavišti v Brně

Jaroslav Hauer

Točí se nová česká filmová komedie Můžem i s mužem

Jaroslav Hauer