V pražském centru Cubex byly uděleny ceny 43. ročníku ankety Zlatý volant. Vzácnými hosty byl legendární Giacomo Agostini a Romain Grosjean. Do síně slávy byl uveden Tomáš Enge, nejvíce bodů od poroty získal M.Prokop.
Zcela novou kategorií pro tento ročník byla SimRace Trophy pro virtuální závodníky. Ti se utkávali celkem ve třech kolech, až nakonec zvítězil Michal Šmídl. “Na reálné závodění jsme nikdy neměli prostředky, takže jsem rád, že tímto způsobem můžu soutěžit a že to přináší závodní i finanční příležitosti,” řekl vítěz. Cena Elišky Junkové pro nejlepší ženu v motorsportu se uděluje od roku 1991. V listopadu uplyne 120 let od narození této legendární závodnice.
Trofej si odnesla Gabriela Novotná, která v loňském roce jela a úspěšně dokončila Rally Dakar. Dalšími dvěma ženami v pořadí byly Gabriela Jílková a Sandra Pokorná. “Je to krásný pocit vyhrát a jsem moc ráda, že jsem se na Dakar mohla vrátit. Zlomená klíční kost, to je jen taková chřipka mezi úrazy,” odpověděla moderátorovi Novotná na poznámku, že rok předtím si z Dakaru odvezla zlomeninu.
V kategorii Rally a maratony mnohonásobný vítěz Jan Kopecký měl jen o 0,3 bodu méně než vítěz Martin Prokop (61,79 bodů). Prokop získal trofej Zlatého volantu poprvé od roku 2014. “Na konkurování továrním týmům jsem si zvykl už ve WRC, o to stejné se snažíme na Dakaru. Loni se to povedlo, letos bohužel méně, ale tak to v závodech bývá. Snažíme se, budeme se snažit dál a snad se není za co stydět,” řekl Prokop.
Josef Král z týmu Scuderia Praha Racing opanoval Kategorii Závody na okruzích. Se svým Ferrari vyhrál Evropský šampionát 24 h Series. Za sebou nechal několikanásobného vítěze z předchozích let Adama Lacka a Filipa Salaquardu. Na dotaz moderátora, zda u něj platí pořekadlo Eat, sleep, race, repeat Král odpověděl: „V podstatě ano. Mám tu výhodu, že v pauzách při čtyřiadvacetihodinových vytrvalostních závodech na rozdíl od spousty jiných závodníků opravdu dokážu spát a regenerovat. Vytrvalostní závody v dnešní době nejde jezdit sám, takže bych chtěl poděkovat také svým týmovým kolegům Jiřímu Písaříkovi a Matteu Malucellimu a celému zbytku Scuderia týmu.”
Kategorie Autokros a rallycross se uděluje od roku 1981.Třetí vítězství v řadě si odnesl Petr Nikodém, držitel druhého místa z evropského šampionátu v kategorii Buggy 1600, za sebou nechal Jakuba Kubíčka a Radka Jordáka.“Závodění se věnujeme o víkendech a penězi nás ještě nikdo nezasypal. Chtěl bych tedy poděkovat hlavně svému týmu a hlavnímu sponzorovi, který sedí támhle v té řadě vedle mě, a to je můj táta,” zhodnotil své závodění při převzetí ceny Petr Nikodém. O trofej kategorie Závody do vrchu se soutěží od roku 1996, vyhrál stejně jako loni Lukáš Vojáček. V loňském roce zvítězil v evropském šampionátu v kategorii 1. Na druhém a třetím místě se umístili Miloš Beneš a Marek Rybníček. Kategorie Motokáry přinesla několik nových jmen. Vítězem se stal Jakub Talaš, loňský vicemistr ČR, který zaznamenal úspěchy také na Slovensku a v Německu. “Bylo to vůbec poprvé, co jsem byl nominovaný a rovnou výhra. Pochopitelně z toho mám velkou radost,” uvedl na tiskové konferenci vítěz. Na druhém a třetím místě skončili Dominik Javůrek a Adam Kowalski. Novinkou 43. ročníku ankety bylo otevření Síně slávy pro závodníky, kteří za svou kariéru získali 12 a více trofejí Zlatého volantu. Takový je v tuto chvíli pouze jeden – někdejší pilot F1, dnes občasný závodník, ale především kouč motoristického sportu Tomáš Enge. “Děkuji za tohle ocenění. Nečekal jsem to v takto mladém věku. Sice jsem v motorsportu skoro 30 let, ale ještě bych v něm chtěl dlouho vydržet. Budu se snažit dál předávat zkušenosti,” sdělil z podia.
Zlatý volant pro Osobnost světového motorsportu získal Romain Grosjean, stále aktivní pilot F1, který jezdí za americkou stáj Haas. Grosjean má občanství Francie a Švýcarska, ale jezdí s francouzskou závodní licencí. V roce 2007 vyhrál evropskou Formuli 3 a v roce 2008 zvítězil v GP2 Asia Series. Třiatřicetiletý závodník původně pracoval v bance v rodné Ženevě. Ke svým začátkům ve formuli řekl: „Ještě když jsem v roce 2009 začínal závodit ve Formuli 1, v neděli jsem závodil a v pondělí šel do kanceláře v bance. Byla to skvělá zkušenost a měl jsem to rád, ale dodnes mi to připomíná, jaké štěstí máme, že jsme závodníci. Je to práce, které se žádná jiná nevyrovná.” Fanoušci vybírali z 15 aut Sportovní auto roku, nejvíc hlasů dostala Toyota GR Supra. Vpředu uložený řadový šestiválec 3,0 litru dosahuje nejvyššího výkonu 340 k (DIN) a točivého momentu 500 Nm pro zrychlení na 100 km/h za 4,3 s a nejvyšší rychlost 250 km/h. Do 15. ročníku kategorie Zlaté oko pro nejlepší motoristickou fotografii roku bylo letos přihlášeno na 150 fotografii. Fotografická porota vybrala deset nejlepších snímků, jejichž velkoformátové tisky se staly součástí expozice na galavečeru. Vítězem se stal Martin Kozák za fotografii s názvem Dragster. “Jsem rád, že to konečně vyšlo, protože jsem sem posílal fotky i čtyři předchozí roky a nic. Chce to fotit, fotit, fotit a pak to vyjde,” okomentoval své vítězství Kozák.
Zlatý volant 2019 přehled výsledků
Závody na okruzích Josef Král Závody do vrchu Lukáš Vojáček Motokáry Jakub Talaš
Autokros a rallycross Petr Nikodém Osobnost světového motorsportu Romain Grosjean
Sim Race trophy Michal Šmídl Sportovní auto roku Toyota GR Supra
Síň slávy Tomáš Enge Zlaté oko Martin Kozák Cena Elišky Junkové Gabriela Novotná
Zlatá řídítka Filip Salač Celoživotní přínos Giacomo Agostini
Sportovní motorka roku KTM 790 Adventure R
Jaromír a Věra Hamplovi