Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Zprávy z Prahy

Český lev 2020

Slavnostní ceremoniál vyhlášení výsledků 28. ročníku filmových výročních cen Český lev v pražském Rudolfinu moderoval Václav Kopta. Tento rok však bez publika, on – line, pouze za účasti nominovaných a předávajících s negativním testem na covid-19. Filmy byly hodnoceny na základě hlasování členů České filmové a televizní akademie (ČFTA). Celkem 190 akademiků hlasovalo o 87 hraných, dokumentárních, animovaných a krátkých filmech i televizních dílech, které splnily statut cen Český lev.

V loňském roce navštívilo kina kvůli pandemii jen 6 384 953 diváků, to je nejméně v historii České republiky. Na 288 202 představení se prodalo 6,38 milionu vstupenek, tedy zhruba o dvě třetiny méně než o rok dřív. Provozovatelé kin v loňském roce dosáhli čisté tržby 906 milionů korun, meziroční pokles činí víc než 65 procent. Je to nejmenší tržba od roku 2005. Kvůli pandemii COVID19 – kina nehrála v období 13.3.2020 – 10.5.2020 a 12.10.2020 – 31.12.2020, tedy přes 4 měsíce.

Šarlatán producenti Šárka Cimbalová a Kevan Van Thompson.

Oceněné filmy a tvůrci

Prestižní česká filmová cena je udělovaná od roku 1993. Soška lva je vyráběná v nižborské sklárně Rückl, autorem je Rony Plesl umělecký ředitel sklárny Rückl. Nejvíce nominací získal film Krajina ve stínu celkem patnáct, filmy Havel a Šarlatán pak čtrnáct. Ani téměř nejvíc nominací neznamená, že film uspěje, to byl letos případ filmu Havel, který propadl a získal ze 14 nominací pouze jednu cenu za masky.  Od letošního ročníku se nově otevřely další kategorie i televizním projektům a díky tomu tak například minisérie Herec získala 7 nominací. ČFTA vyhlásila poprvé také kategorie pro animovaný a krátký film, které v nominacích s převahou ovládla nastupující generace filmařů z řad studentů. O sošku Českého lva v 19 statutárních kategoriích se ucházelo v závěrečném hlasování 27 titulů. Nejvíce sošek lvů obdržel film Bohdana Slámy Krajina ve stínu – šest, film Agnieszky Holland Šarlatán – 5 Českých lvů, ostatní získali po jednom. Nejlepším celovečerním filmem se stal snímek Šarlatán producentů Šárky Cimbalové, Kevana Van Thompsona o léčiteli Mikoláškovi. Představitel hlavní role Ivan Trojan k tomu získal

Ivan Trojan nejlepší herec Šarlatán

sošku za nejlepší mužskou hlavní roli. Příběh je inspirován skutečnými osudy léčitele Jana Mikoláška, na kterého se v průběhu několika desetiletí obracely s prosbou o pomoc tisíce lidí ze všech společenských vrstev včetně nejvýznamnějších osobností politického i kulturního života. Mikolášek byl člověk bez odborného lékařského vzdělání, ale s nevšedním a nevysvětlitelným nadáním diagnostiko­vat a pomocí bylinek léčit nemoci, se kterými si doktoři nevěděli rady. Cenu si ale odnesli i další tvůrci filmu – za nejlepší režii Agnieszka Holland, za kameru Martin Štrba a Radim Hladík Jr. za zvuk. Šarlatán se dostal do užšího výběru 15 snímků, které se budou ucházet o nominace na Oscara v kategorii mezinárodní hraný film. Krajina ve stínu je kronikou jedné vesnice od 30. do 50. let 20. století. Hrdinové filmu čelí nacismu i komunismu, každý z nich se s jejich přísliby a hrůzami vyrovnává jinak. V popředí příběhu pak stojí osud jedné rodiny, na kterou předválečná doba, válka i události po válce dopadají vždy plnou silou. Českého lva za

Magdaléna Borová nejlepší herečka Krajina ve stínu

hlavní roli ve filmu Krajina ve stínu si zajistila Magdaléna Borová, nejlepší herečkou ve vedlejší roli v tomtéž filmu byla Petra Špalková. Oceněni byli i další tvůrci Krajiny ve stínu, za nejlepší scénář Ivan Arsenjev, za nejlepší hudbu Jakub Kudláč, za nejlepší střih Jan Daňhel, za nejlepší kostýmy Zuzana Bambušek Krejzková. Navíc obdrželi i nestatutární cenu za nejlepší filmový plakát Jana Poukara a rovněž nestatuární cenu filmových fanoušků. Nejnavštěvovanějším filmem za loňský rok s víc jak 413000 diváky a zároveň nejnavštěvovanějším dokumentem v české historii se stal film V síti. Českého lva za nejlepší dokumentární film V síti převzali režiséři Barbora Chalupová, Vít Klusák a producenti Vít Klusák, Filip Remunda. Jen pět hodin trvalo, než 83 mužů ve věku 26-63 let zareagovalo na fiktivní profil 12leté dívky, který vytvořilo režisérské duo Klusák a Chalupová. To přimělo tvůrce k natočení celovečerního nezávislého dokumentárního filmu. Radikální experiment otevírá tabuizované téma zneužívání dětí na internetu. Tři dospělé herečky s dětskými rysy se vydávají na sociální sítě, aby v přímém přenosu prožily zkušenost dvanáctiletých dívek online. Ve věrných kopiích dětských pokojů chatovaly a skypovaly s muži, kteří je na netu aktivně vyhledali a oslovili. Drtivá většina těchto mužů požadovala sex přes webkameru, posílala fotky svých penisů a odkazy na porno. Natáčelo se10 dní a za tu dobu se přihlásilo 2458 potenciálních sexuálních predátorů. Natáčení se uskutečnilo pod dohledem ředitelky Linky důvěry, psycholožky, sexuoložky, právníka a kriminalisty se specializací na kyberkriminalitu. Policie řeší přes 50 případů těchto predátorů, bohužel jsou u nás směšné tresty za zneužívání, znásilnění

V síti Vít Klusák a producent Filip Remunda.

a další delikty. Nejlepším hercem ve vedlejší roli byl Jiří Mádl ve snímku Modelář. Modeláře natočil Petr Zelenka podle vlastního scénáře. Příběh dvou kamarádů, kteří provozují prosperující půjčovnu dronů, se odehrává v současné Praze. Jeden sní o velkých penězích a neochvějných jistotách, druhý se právě vrátil ze zahraničí, sní o spravedlnosti a osobním angažmá v nápravě světa. Cenu za nejlepší scénografii dostal Martin Kurel za Marie Terezie II. Koprodukční televizní minisérii, na jejíž výrobě se podílely české, rakouské, slovenské a maďarské produkční instituce, natočil rakouský režisér Robert Dornhelm. Nejlepším televizní minisérii je Herec v hlavní roli s Janem Cinou. Režisér Peter Bebjak ztvárnil scénář Petra Boka a Pavla Gottharda. Hlavními producenty byli Rastislav Šesták, Peter Bebjak, Kateřina Ondřejková. Dramatický příběh slibného mladého herce je zasazený do počátku padesátých let dvacátého století. Minisérie je studií lidského charakteru a jednání ve vyhrocených situacích, kdy otázka morálky a chování hrdiny není zdaleka jednoznačná. Nejlepším televizním seriálem se stal seriál Zrádci režisérů Viktora Tauše a Matěje Chlupáčka a scénáristy Mira Šifra, producentů Viktora Tauše, Jana Lekeše. Je to příběh o nerovném boji policie s drogovou mafií a o morálních hranicích, které je někdy třeba překračovat.

Nejlepší animovaný film režisér, producent a výtvarník Jan Balej Barevný sen
Nejlepší animovaný film režisér, producent a výtvarník Jan Balej Barevný sen

V nových kategoriích animovaný a krátký film excelovali mladí tvůrci. Nejlepším animovaným filmem je Barevný sen režiséra, producenta a výtvarníka Jana Baleje. Dobrodružný příběh o tom, jak je lehké ztratit svobodu a obtížné ji získat zpět. Nejlepším krátkým filmem se stal studentský film Anatomie českého odpoledne v produkci Matěje Paclíka. Režisérem byl Adam Martinec, student katedry režie na FAMU.  Film tematizuje českou náturu na příkladu jednoduché epizody z parného léta. U rybníka se ztratí dva kluci a každý k tomu má co říci. Film současně získal i nestatuární cenu Magnesia za nejlepší studentský film. V době pandemie, kdy byla divadla i kina zavřená, vznikly projekty oceněné za mimořádný počin v oblasti audiovize. Byly oceněny 3 projekty. Film Naživo je společným projektem spřátelené společnosti HEAVEN’S GATE Viktora Tauše, souboru Cirk La Putyka a divadla Jatka78. Nabízí alternativu živé kultury – divadelní představení, koncerty i cirkusové performance ve speciálních formátech Naživo. Televize naživo od 20. listopadu 2020, kdy začalo terestriální vysílání, během dvou měsíců své existence odvysílala 59 premiér, z toho 21 živých přenosů. Druhým oceněným je projekt Filmového muzea NaFilM.

Hynek Bočan přínos české kinematografii
Hynek Bočan přínos české kinematografii

Projekt NaFilM vzešel z nadšení studentů filmové historie na Filozofické fakultě Karlovy Univerzity Adély Mrázové, Terezie Křížkovské a Jakuba Jiřiště. Řekli si, že českému filmu je už víc jak sto let a tak by si zasloužil své muzeum. Muzeum NaFilM bylo otevřeno roku 2019 v historickém domě Mozarteum architekta Jana Kotěry v Jungmannově ulici. Seriál #martyisdead získal mezinárodní cenu Emmy. Jeho tvůrci, producenti Milan Kuchynka z Mall.tv a Vratislav Šlajer z Bionautu říkají, že to je vůbec nejvíc, co jde v televizní tvorbě získat.  Právě upozornění na téma kyberšikany a vydíraní byl jeden z cílů, který producenti měli. Obětí kyberšikany se stal patnáctiletý Marty, který zemřel na samotném začátku děje. Přesto je hlavním hrdinou seriálu díky videím, co po sobě zanechal. Ty se  stanou základem vyšetřování jeho smrti. Za mimořádný přínos české kinematografii byl oceněn dvaaosmdesátiletý scenárista a režisér Hynek Bočan V předtočené scéně za ním automobilem přijel moderátor Kopta a před jeho domem  rozvinul červený koberec. Režisér řekl: „Musím říct, je to docela příjemný zážitek, vyjít ze svého domu, projít se po červeném koberci a najít tady toho skleněného krasavce. Jsem tomu velice rád.”

Večer vzdal symbolicky hold v době pandemie přetíženým zdravotníkům. Ceny předávali umělci, kteří si v minulosti zahráli lékaře či sestřičky, a také odborníci přímo z oboru. Za herce to byla třeba Sabina Laurinová, sestřička ze seriálu Sestřičky a Modrý kód, její kolegyně ze seriálu Sandra Nováková nebo Simona Babčáková, lékařka z filmu   Úsměvy smutných mužů. Z odborníků se role předávajícího ujal fyzioterapeut profesor Pavel Kolář.

Jaromír a Věra Hamplovi                        Foto. Archiv ČFTA

 

 

Podobné příspěvky

Creative Encounters Asia – Europe

Redakce

Budeme čekat na vlak v „budově“, která není budovou?

Redakce

Automat na plyšáky zlákal mladého muže

Šebík