Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Zprávy z Prahy

Dvě nové výstavy ve Veletržním paláci

Ve čtvrtek 11. listopadu zahájila Národní galerie Praha ve Veletržním paláci hned dva originální výstavní projekty. Prvním z nich je výstava Digitální blízkost reflektující intimitu a odcizení v době pokročilých komunikačních technologií, druhým prezentace prací vítězek nově vzniklé Ceny Empatie, Romany Drdové a Lenky Záhorkové.

Národní galerie Praha ve Veletržním paláci zahájila dva originální výstavní projekty

 

digitální blízkost

Displej se stal tím, čeho se naše ruce nejčastěji dotýkají, nezřídka jako první věci po probuzení. Technologie a intimita, dvě tradičně protikladné oblasti, se dnes pevně propojily a vzájemně zásadně ovlivnily. Technologie vstoupila hluboko do našeho soukromí. Stala se objektem naší péče a touhy, partnerem dialogu a každodenní oporou, ale také nebezpečným důvěrníkem. Výstava Digitální blízkost se zabývá proměnou vnímání našeho soukromí a intimity po virtuální zkušenosti zesílené pandemií a jejím vlivem na lidské vztahy. Prostřednictvím děl mladých umělců si klade otázku, zdali bude další vývoj spíše v duchu dystopických sci-fi filmů nebo nám naopak virtuální propojení pomůže vyřešit alespoň některé palčivé problémy dnešního světa. Do nejasných vizí blízkosti v post-digitálním světě dá nahlédnout devět současných umělců: Darja Bajagić, Ivana Bašić, Louisa Gagliardi, Lola Gonzàlez, Daiga Grantina, Rachel Maclean, Pakui Hardware, Viktor Timofeev a Tenant of Culture.Výstava je k vidění v mezaninu Veletržního paláce až do 10. července příštího roku.

digitální blízkost

V Malé dvoraně byla tentýž den zahájena výstava prezentující nově vzniklou Cenu Empatie, kterou NGP vypsala ve spolupráci s Komerční bankou. Vyhlašované ocenění si klade za cíl podpořit realizaci uměleckých projektů, které přesahují hranice výtvarného umění a zapojují širokou veřejnost do otázek nezbytných pro soužití v rámci měnícího se společenského i životního prostředí. Cena Empatie zdůrazňuje potenciální společenskou roli umělce a dopad umění v kontextu reálného života, kde má empatie nezpochybnitelné místo.

Empatie L. Záhorková porcelán

Vítězné projekty Romany Drdové a Lenky Záhorkové tvoří intermediální instalace na pomezí výtvarného umění a designu, reflektující dnešní sociální, ekologické a konzumeristické problémy. Romana Drdová se zabývá tématem upcyclingu a znovuvyužití především marketingového materiálu jako prostředku pro tvůrčí činnost. Lenka Záhorková projektem TAK TO BYLO vytváří mezigenerační dialog pro uchování unikátních životních zkušeností seniorů, které zvěčnila v dekoru porcelánového nádobí. Oba projekty tak nacházejí pro nepotřebný materiál nové poslání spočívající ve sdílení životních hodnot. Navštívit je bude možné do 13. února 2022, kurátorkou je Adéla Janíčková. „Těší mne, že se do Veletržního paláce díky těmto projektům vrací více života, a věřím, že zaujmou nejen mladší generace návštěvníků. Intimita je velmi citlivé téma, které ve společnosti dlouhodobě rezonuje. Ztráta intimity v souvislosti s rozvojem virtuálního života se prohloubila vlivem všech protipandemických omezení. Cena Empatie tematizuje i neméně důležitou udržitelnost, ke které si dnešní společnost hledá cesty,“ říká generální ředitelka NGP, Alicja Knast.

NGP veletržní palác Empatie Lenka Záhorková rozhovor v TV Empatie R. Drdová

Jaromír a Věra Hamplovi                   Foto: Archiv NGP a Hampl

Podobné příspěvky

Terezu Bebarovou přivedla korona-karanténa na geniální nápad!

Jaroslav Hauer

Motolské dialyzační středisko slaví 10 let

Šebík

Gott varoval před novou totalitou a pak udeřila rakovina

Afri