7. ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu Cirkopolis uvede od 9. do 15. února sedm progresivních souborů a umělců. Představí tajemný a dechberoucí bytový cirkus kanadské dvojice Claudel Doucet & Cooper Lee Smith.
Festival Cirkopolis, začíná již příští neděli, tj. dne 9.2. a trvá do 15. 2. 2020. Palác Akropolis | Divadlo Ponec | Kasárna Karlín |Bytový cirkus.
Cirkopolis se tradičně zaměřuje i na současnou česko-slovenskou novocirkusovou scénu. V absolventském představení Nivó nejtalentovanějšího slovenského závěsného akrobata Daniela Kvašňovského je vyjadřovacím prostředkem akrobacie na laně a manipulace s provazy. Experimentální očista těla i ducha se uskuteční v prostorách kasárenského Bazénu v pohybové site-specific inscenaci Lavabo české umělecké trojice Stárková, Blaha, Menoušek. Oba dva projekty vznikly v rámci rezidenčního programu CIRQUEONu, Lavabo dokonce v jeho koprodukci.
V průběhu festivalu se v CIRQUEONU – centru pro nový cirkus uskuteční tři workshopy vedené umělci, kteří se představí v hlavním programu.
❶ MIKROBATIKA – pozemní akrobacie (11. – 12. 2. | 10:00 – 14:00) je akrobatický workshop s Winstonem Reynoldsem, který se 10 let věnuje akrobatickému tréninku a podělí se o své současné názory a možnosti, jak přistupovat ke způsobu pohybu. Jeho pohybová praxe vychází z akrobacie, pracovat ale bude i s dalšími tématy. Na festivalu vystoupí v představení Red Haired Men.
❷ Čínská tyč s Benjaminem „Monkim“ Kuitenbrouwerem (13. – 14. 2. | 10:00 – 14:00) je workshop pro mírně pokročilé a pokročilé na čínské tyči, k vyzkoušení bude i technika dvojité čínské tyče.
❸ Žonglování s Jayem Gilliganem (15. – 16. 2. | 10:00 – 14:00) je dvoudenní masterclass hvězdy světového žonglování, ve které představí současné, špičkové, moderní i experimentální žonglérské techniky z celého světa se zaměřením na skandinávské trendy. Ve workshopu se zaměří na koncepty a nápady prostřednictvím jednoduchých triků, které se zvládne naučit každý. Masteclass je určena pro všechny úrovně.
Vstupenky na 7. ročník festivalu Cirkopolis jsou v prodeji v síti GoOut a na pokladně Paláce Akropolis a Divadla Ponec. Více informací o festivalu na www.cirkopolis.cz. Pořadatelem festivalu je CIRQUEON – centrum pro nový centrum a Palác Akropolis.
Webové stránky: www.cirkopolis.cz , www.palacakropolis.cz a www.cirqueon.cz
ANOTACE PŘEDSTAVENÍ CIRKOPOLIS
Cie EaEo – How to Welcome the Aliens? je žonglérská show, která představuje uvítací ceremoniál pro den, kdy mimozemšťané poprvé přistanou na Zemi. Co ukázat mimozemšťanům, kteří o našem světě nic nevědí? Podobně jako je Zlatá deska, kterou NASA vyslala do vesmíru v roce 1977, kompilací obrazů a zvuků ze Země, i toto představení je ukázkou lidství. Je přehledem lidské činnosti – žonglování. Toho, co vypovídá o nás, našich rukách, naší historii, naší gravitaci. Je částí našich znalostí, emocí i myšlenek.
Představení vytvořila dvojice legendárních žonglérů Eric Longequel a Jay Gilligan, kteří zásadně ovlivnili generaci současných žonglérů.
Alexander Vantournhout – Red Haired Men
Alexander Vantournhout se vrací po úspěšném syrovém autoportrétu ANECKXANDER opět na scénu festivalu Cirkopolis. V představení Zrzci se nechal inspirovat dílem ruského spisovatele Daniila Charmse (1905-1942), který proslul krátkými, originálními a vtipnými texty v temných dobách Stalinových čistek. Vantournhout spolu s dalšími třemi interprety přesouvá na jeviště jejich nepříjemnou fyzičnost a pohyby, absurdnost a materialitu jazyka, která je typická pro ruského básníka. Choreografie je tu kombinována s cirkusem a magií. Na pomezí mezi tancem, akrobacií, cirkusem a divadlem vytváří Zrzci vesmír, ve kterém se lidé objevují a mizí a kde zázrak a humor nejsou nikdy bez rizika.
Claudel Doucet & Cooper Lee Smith – Se Prendre
Se prendre je zážitek pro dobrodružné diváky, který nás zavede do komplikovaného intimního života dvou akrobatů. Následujeme je v bytě z jedné místnosti do druhé, s něžností i bolestí, pobaveni zvědavostí nebo zaujati intenzitou jejich přítomnosti. Příběhy o sbližování v naší samotě. Vlastní zrcadlo brutální a něžné, jedinečné a znepokojující. Představení umělců, přizpůsobené každodennímu životu, je totálním sebeodhalením: syrovým, dojemným, rušivým.
Za intimním představením Se prendre stojí spolutvůrci a účinkující Claudel Doucet a Cooper Lee Smith. Rozvíjejí interdisciplinární tvůrčí přístup, posouvají hranice a vrhají se do energie, která vzniká, mezi násilí a něhu. Oba akrobaté vystudovali Národní cirkusovou školu v Montrealu.
LA MOB À SISYPHE – Osmý den
Jsou tři. Kdo jsou? Na co čekají? A jak blízko půjdou k sobě? Zašli příliš daleko?
Osmý den,neúspěch,rozbitá žárovka,padající tělo,potěšení z gesta,náhlá úzkost,kluzké prsty,radost z katastrofy,co ale zbylo…
Skupina akrobatů a žonglérů LA MOB À SISYPHE vznikla na cirkusové škole Le Lido v Toulouse v roce 2015. Spojuje je touha po virtuozitě v cirkusové technice a absurdní, poetický humor. Hrají si, a hrají si se vším. Obzvláště s tím, co je obtížné a nebezpečné. Prvotina Osmý den je plná zvratů, komediálního humoru i brilantní akrobacie.
MONKI – STATIC
Sólové představení nizozemského akrobata, který si říká “Monki”, v sobě snoubí akrobatické dovednosti na dvojité čínské tyči s živou hudbou a divadlem. Výsledkem je jedinečný zážitek plný pohodové hudby s explozivními cirkusovými technikami, ve kterém ani mluvené slovo nepřijde zkrátka. V představení STATIC hraje čas hlavní roli: dávat čas a brát čas. Ale i fascinace současné generace třicátníků – Monkiho vrstevníků – staromódními, neefektivními technologiemi, jako jsou gramofon nebo Gameboy. Kde ale končí fascinace a začíná nezdravá nostalgie?
Stárková, Blaha, Menoušek – LAVABO
LAVABO je pohybová inscenace s prvky nového cirkusu.
Inscenace je výzkumem fyzického i duševního očištění, přechodovým prožitím vlastního těla a těch okamžiků, kdy se ocitáme jen sami se sebou. Kde končí lidské tělo a začíná mysl? Obličej je jediná část těla, kterou na sobě nikdy neuvidíme. To, co z něj můžeme vidět, je vždy jen jeho reprodukce nebo jeho obraz.
Daniel Kvašňovský – NIVÓ
Mnoho sil stálo člověka vypořádat se s rozlehlostí, lákavostí a nebezpečím vzdušného prostoru. Odpoutat se od země znamená zpřetrhat pouta. Ovládnout svoji vlastní fascinaci výškou tak, aby nevedla k záhubě. Hledět do budoucnosti… Do jaké míry je to bezpečné? A má to vůbec být bezpečné? Která pouta zpřetrhat? Co všechno obětovat přeludu, vizi?
Adéla Brabcová
E adela@cirqueon.cz
Kateřina Sochací
E katerina.sochaci@palacakropolis.cz