Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Divadlo Kultura Zprávy z Prahy

Muzikál Addams family se vrátil do Karlína

The Addams Family rodinná hrůzostrašná muzikálová komedie se skvělou hudbou a inteligentním humorem, plným satirické nadsázky je opět na repertoáru Hudebního divadla v Karlíně

Od premiéry v Hudebním divadle Karlín, na podzim 2014 se do května 2017 odehrálo bezmála 120 repríz. Postavy rodiny Addamsovy se zrodily v hlavě amerického autora komiksů Charlese Addamse již v roce 1938. Následujících padesát let, až do své smrti, kreslil Charles Addams bizarní postavičky do komiksů pro časopis The New Yorker. Addamsova rodinka je satirickým protikladem typické americké rodiny, která si libuje v černém až strašidelném humoru, a nechápe, že jim zbytek světa nerozumí, a dokonce je považuje za podivíny a často se jich i bojí.Rostoucí popularita komiksu v The New Yorker inspirovala další umělce, v roce 1960 vznikl hraný televizní seriál, kde poprvé jednotliví členové rodiny

muzikál
Jiří Korn

dostali svá jména. Kreslený seriál, byl vysílaný 1973 až 1975. V roce 1991 a 1993 byly natočeny dva celovečerní filmy. Producenti využili celosvětové obliby postaviček rodiny Addamsových a vytvořili divadelní muzikál. Libreto napsali Marshall Brickman a Rick Elice, hudbu složil a původní texty napsal Andrew Lippa. Muzikál měl, po prvotním uvedení v Chicagu, oficiální premiéru na Broadwayi 8. dubna 2010, kde měl do 31. prosince 2011 celkem 35 předpremiér a 725 repríz. Už v září toho roku se současně rozjelo prvním vystoupením v New Orleans turné po USA, které objíždí Ameriku dodnes.V karlínském divadle Addamsovy režíroval Antonín Procházka, nyní se vrací s původním autorským týmem.  V původním obsazení jsou tři nováčci, v roli Alice Beineke je to Barbora Munzarová a v roli Pugsleyho Addamse Viktor Antonio a Michal Sehnal.

muzikál
Lucie Bílá

Děj muzikálu

Dcera rodičů Addamsových Středa se zamiluje do chlapce Lucase. Zasnoubí se a Středa by chtěla představit svého vyvoleného rodičům. Potíž je ale v tom, že Lucasova rodina je velice konzervativní oproti poněkud bláznivé, výstřední rodince Addamsových, libující si v černém humoru a přátelící se s lidmi ze záhrobí. Další překážkou je, že o sňatku se nesmí dozvědět matka, Středa se svěří jen otci.Matka Morticia, však vycítí, že má Gomez před ní tajemství. Dojde na společnou večeři v rozlehlém strašidelném domě uprostřed Centrálního parku v New Yorku. Přitom dochází ke spoustě komických situací i efektních kouzelnických čísel.Bratr Pugsley na nového nápadníka sestry žárlí a snaží se nápadníka marně vystrnadit.Tajemství Gomeze je důvodem Morticie k odchodu z domova. Mrtví předci se mohou vrátit do hrobu až po uzavření sňatku Středy a Lucase.  Morticia se vrací, souhlasí se svatbou a usmíří se s Gomezem. Na konci si matka Lucase a později i otec vzpomenou na své mládí a začnou se

Václav Kopta

chovat stejně bláznivě jako Addamsovi. Fester odlétá, s raketou připevněnou na zádech, za svou láskou Lunou.

Tvůrci představení

Překlad a české texty jsou dílem Adama Nováka. Hudební nastudování Kryštof Marek, který i dirigoval na premiéře. Scéna Daniela Dvořáka je velice působivá, rozlehlý strašidelný dům se sklepením, děsivá zahrada i newyorský Central Park. Na scéně je řada mučících nástrojů, židle s vyjíždějícím bodlem v sedáku a další rekvizity jako lebky, ruka kostlivce, či masožravá květina. Okouzlující světelné efekty připravil Pavel Dautovský. Addamsovi oblékají černé oděvy, velmi dobře jsou pojaté kostýmy duchů i company kostymérky Silvy Zimuly Hanákové. Dokonalost masek Jarmily Kamínkové dokumentuje to, že jsme Jiřího Korna poznali nejprve podle hlasu.  Choreografie Pavla Strouhala vynikne zejména v hromadných tanečních scénách Company.   Dějem provází strýček Fester v podání Josefa Kopty, jeho milenecká óda na měsíc a další kreace se hned tak nezapomenou. Hlavní ústřední dvojice Lucie Bílá jako Morticia a Jiří Korn její manžel Gomez podali vynikající výkony nejen pěvecké ale i herecké. Nádherně zatančili      Milostné tango – Tango de Amor na usmířenou. Radka Coufalová ztvárnila roli Středy s naprostou suverenitou. Viktor  Antonio  jako Pugsley potvrdil, že je přinejmenším stejně talentovaný jako jeho slavnější starší bratr Filip, vždyť má za sebou slušnou řádku rolí. V roli bláznivé babičky excelovala operetní a muzikálová diva Pavla Břínková, která strávila většinu své oslnivé kariéry na prknech karlínského divadla. Jak sama přiznala role babičky v Addamsově rodině je jí blízká, protože se

muzikál
Pavla Břínková

stala opravdovou babičkou krásného vnoučka.Sluhu Lercha na premiéře ztvárnil velmi dobře Miroslav Urbánek. Nápadník Lucas se s rolísžil od prvního okamžiku. Rodiče Lucase, matka v podání Barbory Munzarové je velmi přesvědčivá, mění se z upjaté manželky na ztřeštěnou bytost, která změní i manžela Mala. Martin Zahálka zpodobnil změnu charakteru manžela Mala dokonale i když je jeho role spíše činoherní než pěvecká.Závěrem konstatujeme, že rodinný muzikál se povedl po všech stránkách. Rozhodně stojí za zhlédnutí až pomine pandemie koronaviru.Režisér Antonín Procházka řekl: „Čím více času jsem strávil s Adamsovými, tím mi byli sympatičtější. Jejich „nenormálnost“ je totiž daleko normálnější než „normálnost“ lidí takzvaně normálních. Tahle stylově vytříbená rodina šije výhradně u krejčího, který má na skladě pouze černou látku. Nuda je pro ně neznámý pojem. Vztahy, láska a vášeň – to vše je upřímné a ryzí.“ Lucie Bílá se svěřila se svými pocity, když zjistila, že Addams Family se vrací na jeviště HDK: „Zajásala jsem, protože jsem to představení milovala a milovali jsme ho všichni. Jinak já si z něj pamatuji jen poslední větu, jak se mě ptá Jirka Korn: ‘A jsi nešťastná miláčku? Ano, naprosto.“ 

Jaromír a Věra Hamplovi                         Foto: archiv HDK

Lucie BíláRadka Coufalová Lőbl, Zahálka, Munzarová, UrbánekBarbora MunzarováBílá a Company

 

Podobné příspěvky

Žádné rušení lůžkových kapacit, ani jedna další zrušená nemocnice

Redakce

Výstava TŘÍBENÍ sochařky Moniky Immrové o prolínání témat a rovin

Redakce

Kultovní vegetariánské kuchařky Green Kitchen

Redakce