Heat not burn produkty (HNBP) jsou mezi kuřáky stále oblíbenější. Počty těch, kteří užívají některé zařízení z nabídek předních světových tabákových společností den ode dne narůstají. Skoro se zdá, že žijeme v průběhu revoluce, na jejímž konci nás čeká konzumace tabáku, která slibuje být podstatně méně rizikovou než dodnes. Jsou tyto snahy ale vážně takovou novinkou? Pohledem do minulosti rychle zjistím, že ač máme dnes k dispozici takové vymoženosti jako malé lithiové akumulátory či zahřívací trubice, samotný nápad tabák nepálit, ale jen zahřívat měli nejen inovátoři ve 20. století, ale již o stovky let dříve.
Jak šel čas s heat not burn produkty: stručná historie zahřívání tabáku
Vedení RJR se ale neúspěchem Premieru nenechalo odradit. Vědomi si předchozích nezdarů, zaměřili svou pozornost na vychytávání chyb dle výtek uživatelů. Tak se zrodila nová značka – Eclipse – jejíž distribuci firma podporovala masivní virální kampaní. Psal se rok 1994. Eclipse, a jeho nástupce Revo, opět využívají metody ohřevu, v tomto případě k němu však dochází pomocí uhlíkové špičky obalené skleněnými vlákny. Vývojářům se sice podařilo mnohé nedostatky vyřešit, odezva veřejnosti přesto pořád nebyla taková, jakou by si tabáková společnost přála. Výrobek však zůstal v prodeji až do roku 2015. V roce 2004 RJR koupil britský nadnárodní tabákový koncern British American Tobacco. V této transakci je patrná snaha vedení BAT o osvojení technologického know-how, které se v nadcházejících letech ukáže jako naprosto převládající trend na trhu s tabákem.
A skutečně se tak stalo. Největší hráči na trhu s tabákem, mezi kterými dominují právě British American Tobacco a Phillip Morris International, zhruba od roku 2005 přicházejí stále s novými inovacemi, jejichž funkčnost se zakládá především na zahřívání tabákových náplní. Důvodů proč tomu tak je bychom našli mnoho, do popředí mezi nimi ale vystupuje především zpřísňující se protikuřácká legislativa v řadě států po celém světě, v jejímž důsledku se uživatelé tradičních cigaret ocitají na ulicích před restauračními zařízeními či kluby. I mezi kuřáky se navíc začaly objevovat výraznější obavy o vlastní zdraví, touha nebýt konstantně načichlý cigaretovým kouřem a čím dál více i zvídavost a potřeba objevovat něco nového.
Po úspěšném startu HNBP v Japonsku se otevřela cesta pro jejich vstup na trh v dalších státech napříč všemi kontinenty. Na rozdíl od dříve populárnějších e-cigaret na zkapalněné tabákové extrakty, vyráběné a distribuované menšími soukromými společnostmi, jsou nositeli této technologické i společenské změny především velké mezinárodní tabákové koncerny. Ty disponují dostatečnými prostředky, které mohou vynakládat na vývoj a výzkum ve snaze, nabízet dospělým kuřákům požitek z konzumace tabáku, a zároveň omezovat rizika i nepříjemnosti s ní spojené. Důkazem toho je kupříkladu portfolium heat not burn produktů z dílny British American Tobacco, jehož vlajkovou lodí je zařízení glo v mnoha různých variacích. Výzkumná divize BAT přitom neustále přichází s dalšími vylepšeními, které si kladou za cíl zvýšit uživatelský komfort a bezpečnost užívání, za současného odbourávání dalších rizik spojených s užíváním tabáku.
red.