Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Auto-Moto Zajímavosti

60. NAROZENINY VOZU CITROËN AMI 6

Citroen AMI6-1961

„Tento model nemá v žádném případě nahradit model 2 CV, od něhož se zcela liší,“  psalo se v tiskové zprávě značky Citroën z roku 1961, která byla v té době možná stejně překvapivá jako tvar vozu AMI 6. Toto „velké malé auto“, které při svých malých rozměrech nabízelo velkou prostornost, se nicméně i přes svůj unikátní tvar prosadilo a prodalo se ho více než milion kusů, z nichž více než polovina byla ve verzi kombi, která se vyráběla od roku 1964.

  • dubna 1961 představil Citroën novinářům model AMI 6, který se následně vyráběl v nové továrně v Rennes (Francie). Nejprve byl na trh uveden jako sedan, ale největšího úspěchu dosáhla verze kombi, které se prodalo 550 000 kusů z celkového 1 milionu vozů AMI 6 vyrobených do roku 1971.
  • Citroën tímto modelem doplnil svou řadu, kterou tvořily vozy 2 CV, ID a DS. Jeho designér, kterým byl Flaminio Bertoni, a kterému již vděčíme za linie vozu Traction Avant, ho považoval za své mistrovské dílo!
  • Svým nezapomenutelným obráceně skloněným zadním oknem a siluetou nazvanou „Linie Z “poznamenal 60. léta.

CITROËN AMI 6, JEDINEČNÝ VZHLED SE STŘECHOU VE TVARU PÍSMENE Z

Citroen AMI6
Image Exclusive * Brochure commerciale pour une Citroën Ami 6 signée Delpire Publicité, années 60. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

Flaminio Bertoni, který již společně s designéry společnosti Citroën vytvořil vozy Traction Avant, 2 CV a DS, byl pověřen vytvořením linií vozu střední třídy, který dostal označení Projekt AM. Výsledkem byl vůz Ami 6, který sám autor považoval za své mistrovské dílo. Mohl se zde totiž poprvé vyjádřit plně a sám za sebe, aniž by mu kdokoli styl nového vozu předepisoval. Navrhl zadní okno s negativním sklonem, které zůstávalo čisté i při dešti, zavazadlový prostor si přitom zachoval velkou prostornost a klasické otevírání, hodně místa bylo i na zadních sedadlech, a to i přes menší rozměry vozu. Dvouválcový motor o objemu 602 cm3 byl odvozen od motoru vozu 2 CV. K přední části vozu, která měla propracované linie, byly připevněny velké obdélníkové světlomety (v té době šlo o premiéru), kapota byla uprostřed prohnutá, střecha měla tvar pagody, boky podtrhovaly použité prolisy. Citroën Ami 6 tak prokázal velkou osobnost, někteří pozorovatelé dokonce hovořili o „barokním stylu“! Ami 6 se navíc nespokojil s tím, že překvapoval po estetické stránce. Inovativní byl i marketing, v reklamních materiálech byl vůz prezentován jako „ideální druhý vůz do domácnosti pro paní“.

Interiér vozu AMI 6 byl přímo inspirován interiérem DS, který byl v této oblasti měřítkem kvality. Od tohoto špičkového vozu byl převzat jednopříčkový volant, kliky dveří, ovladače i sedadla.

Na silnici všichni chválili ovladatelnost a pružnost sedanu, kterou zdědil od slavného odpružení vozu 2 CV. Ami 6 je od svého zrodu originální a inovativní auto – v souladu s duchem Citroënu. Jeho fanoušci byli stejně nadšení i verzí Club se čtyřmi světlomety s bílými lištami, která se prodávala od září 1967.

Legendární reklamní slogan Ami 6 zněl „nejkomfortnější automobil střední třídy na světě“.

KOMBI AMI 6, PÁTÉ DVEŘE K ÚSPĚCHU

Zásadním milníkem byl konec roku 1964, kdy se objevilo malé kombi (užitečné zatížení 320 kg), které navrhli Henri Dargent (asistent Flaminia Bertoniho) a Robert Opron (nástupce Bertoniho, který v roce 1964 zemřel). Kombi zvýšilo prodej a nahradilo sedan, což je v historii automobilismu extrémně vzácný případ.

Konsensuálnější linie kombíku zajistila objem zavazadlového prostoru, který byl pro osobní vůz této kategorie nezvykle velký. Do vozu byl rovněž snadný a pohodlný přístup. Byl všestranný, takže rodinám umožňoval velmi pohodlně odjet na dovolenou, současně ho oceňovali i obchodní cestující a řemeslníci, kteří ho používali k pracovním cestám.

AMI 6 se v roce 1966 stalo nejoblíbenějším francouzským autem.

Výroba sedanu skončila v březnu 1969, šest měsíců před ukončením výroby kombi. Nahradil ho nový, méně atypický vůz AMI 8, u něhož se zadní okno vrátilo do „správného“ směru. To v roce 1978 nahradil model Visa.

ZAJÍMAVOSTI O VOZE CITROËN AMI 6

  • Jméno AMI 6 vzniklo fonetickým spojením názvu projektu (vůz AM), slov miss (v angličtině „slečna“) a amici (v italštině „přátelé“), což bylo pravděpodobně inspirováno jeho designérem Flaminio Bertonim, který byl Ital.
  • Ve voze AMI6 jezdila i manželka generála de Gaulla Yvonne de Gaulle. Generál de Gaulle slavnostně zahájil provoz továrny Citroënu v Rennes-La-Janais dne 10. září 1960, i když ještě nebyla dokončena. Bylo to více než rok před zahájením výroby.
  • V roce 1966 zorganizoval Citroën závod nazvaný Tour de Gaule d’Amisix. Na startu 19. ledna 1966 v Rennes-La-Janais stály dva sériové vozy kombi AMI 6, které měly prokázat odolnost a jízdní vlastnosti. Cestu dlouhou 2 077 absolvovaly pod dozorem technického komisaře za 23 hodin a 11 minut, průměrná rychlost byla 89,6 km/hod.
  • V červnu 1963 byl model Ami 6 představen v USA. Exportní model byl opatřen čtyřmi kulatými světly a zesílenými nárazníky.
  • Místem výroby byla v letech 1961–1963 Paříž a v letech 1961–1969 Rennes-La-Janais. Ami 6 tak byl prvním vozem Citroën vyráběným ve zbrusu nové továrně v Bretani, šlo o první velkou decentralizaci značky mimo Paříž. Vůz se dále v letech 1961–1963 vyráběl v belgickém městečku Forest a až do roku 1971 pokračovala výroba kombi AMI 6 v argentinské továrně Catila (vozy dodávané po samostatných částech ke smontování na místě).
  • Celkově bylo vyrobeno 1039 384 kusů AMI 6: 483 986 sedanů (duben 1961 – březen 1969), 551 880 kombi (říjen 1964 – září 1969), 3 518 Entreprise (dvoumístná prosklená nebo plechová kombi verze Service).
  • U posledních vozů AMI6 šla seřizovat intenzita světla přístrojového budíku pomocí ovladače, kterým se nastavoval reostat.
  • Dnes se AMI6 v pojízdném stavu prodává za cenu od 5 000 €.
  • Model je také možné zakoupit ve formě miniatury 1:43 (37 €), která je v nabídce lifestylového butiku Citroën ve verzi AMI6 sedan 1967 v odstínu Šedá Typhon.

Technické vlastnosti

AMI 6 sedan 1961: Motor: Typ M 4, Objem válců: 602 cm3, Vrtání: 74 mm, Zdvih: 70 mm, Daňová třída: 3 CV, Výkon: 22 k při 4 500 ot./min. Karburátor: jednokomorový Solex 30 PBI do listopadu 1961, poté 30 PICS.  Palivová nádrž: 25 litrů. Rozměry a hmotnost: Délka 387 cm, Šířka 152,4 cm, Rozvor 240 cm, Pohotovostní hmotnost: 640 kg.

AMI 6 kombi 1964: Motor: Typ M 4, Objem válců: 602 cm3, Vrtání: 74 mm, Zdvih: 70 mm Daňová třída: 3 CV, Výkon: 25,5 k při 4 750 ot./min. Karburátor: jednokomorový Solex 40 PICS a 40 PCIS (odstředivá spojka) do dubna 1964, poté 40 PICS-2 a 40 PCIS-2 (odstředivá spojka). Palivová nádrž: 25 litrů. Rozměry a hmotnost: Délka 395,8 cm, Šířka 152,4 cm, Rozvor 240 cm, Pohotovostní hmotnost: 690 kg.

Ceny při uvedení na trh: Sedan 1961: 6 550 franků (267 franků za autorádio, které bylo k dispozici od ledna 1962). Ve stejném roce 2 CV AZLP 425 cm3 (odstředivá spojka): 4 950 franků, ID 19 normální sedan: 9 970 franků. Čtyřmístné kombi 1964: 7 140 franků.

Hlavní změny: 1962: posuvná zadní okna (jen do poloviny). Říjen 1964: Karoserie typu kombi. Nová zadní světla zaobleného typu. Říjen 1967: Verze Club se dvěma kulatými světly s bílou lištou kolem. Vylepšená povrchová úprava. Květen 1968: Zadní sdružená multifunkční světla. Přední světla s dvojitým posuvem.

 Pro doplnění:

  • Citroën Origins, virtuální muzeum značky nabízí 3D zážitek (interiér/exteriér) a zvuky z paluby vozu Ami 6 a 80 dalších legendárních modelů Citroën: citroenorigins.com
  • Lifestylový butik Citroën: lifestyle.citroen.com

Nathalie ROUSSEL

Šárka KUBÍČKOVÁ

PR Citroën

Responsable relations presse Citroën

 

Citroën

Citroën od roku 1919 vytváří automobily, technologie a řešení mobility a reaguje tak na měnící se potřeby společnosti. Pro odvážnou a inovativní značku Citroënu je důležitý klid a pohoda zákazníků, a proto nabízí širokou škálu modelů, od jedinečného AMI, objektu elektrické mobility určeného do města, po hatchbacky, SUV a užitková vozidla, z nichž většina je dostupná v elektrických nebo plug-in hybridních verzích. Citroën, který je průkopníkem v oblasti služeb a pozornosti věnované soukromým i firemním zákazníkům, je zastoupen ve 101 zemích, jeho síť tvoří 6200 prodejen a servisů po celém světě.

Podobné příspěvky

Středoevropský trh Toyoty je nejsilnější v Evropě

Redakce

Blesková zpráva z Barrandova

Redakce

Motorky ovládly Prahu

Redakce