Koupě auta je pro 87 % dotazovaných významná událost. Pro řadu z nich pak hned po pořizování bydlení druhý největší výdaj v rodinném rozpočtu. Proto se na koupi auta celých 68 % zájemců pečlivě připravuje. Vyplynulo to z výzkumu NMS Market Research „Češi a auta 2021“, který na jaře zrealizovala pod odbornou gescí Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů SOVA.
Češi nejčastěji kupují ojetá auta, kvalitní prohlídku však absolvuje jen část
Na inzerát raději s odborníkem
Nejvíce se na českém trhu prodávají ojeté vozy, které stojí za plnými třemi čtvrtinami prodejů. že ojetinu kupovali na inzerát, přitom uvádí více než třetina kupujících (35 %). Jakkoliv je jejich příprava na nákup vozu důkladná, většina z nich se soustředí na funkčnost auta v okamžiku prohlídky. „Zákazníci soukromé inzerce si velmi málo uvědomují dvě věci: Za prvé, vady automobilu mohou být skryté a projeví se nejčastěji až s odstupem času. A za druhé, i prodávající je nejčastěji opět laik, který nemusí znát vady, rizika a závažnost opotřebení vlastního vozu,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení SOVA.
Podle sdružení může rizika zmírnit nákup v kvalitním autobazaru, jehož služby využívá 48 % dotazovaných. „Auto v něm prochází výkupní kontrolou, prověrkou původu a právních závad vozu. Cena je stanovována s přihlédnutím k opotřebení a stavu vozu a není tedy zcela subjektivní jako u inzerátu,“ vysvětluje Zbyněk Veselý.
Zájemci tlačí na cenu
Sběr dat probíhal 4.–10. června v prostředí Českého národního panelu. Průzkumu se zúčastnilo 1005 osob, reprezentativní vzorek online populace České republiky ve věku 18–64 let.
Kamil Kunc
NMS Market Research je členem mezinárodní organizace ESOMAR a národní organizace SIMAR. Jsme výzkumná agentura s více než 20letou historií a pobočkami na Slovensku, v Maďarsku a Thajsku. Kromě výzkumu trhu, který poskytujeme stovkám klientů z celého světa, zejména ve Střední Evropě a jihovýchodní Asii, zkoumáme i politická a společenská témata.