Deset generací nejdelší produktové řady v historii značky Peugeot
Od 301 po novou 308
Na počátku 30. let, uprostřed hospodářské krize, zareagovala značka Peugeot na požadavky náročných zákazníků a představila model Peugeot 301. Ten se pak v letech 1932–1936 prodával jako sedan, limuzína, kupé, kabriolet a roadster. Poháněl ho motor o objemu 1 465 cm3 a výkonu 35 koní. Vozů Peugeot 301 se vyrobilo celkem 70 500.
V roce 1936 jej vystřídal Peugeot 302, kterého se do roku 1938 vyrobilo 25 100 exemplářů. Byla to doba, kdy automobilky objevovaly aerodynamiku vozů a model 302 byl toho příkladem. Jeho světlomety byly zabudovány za mřížkou masky chladiče, přední část byla zeštíhlená a odpovídala stylu převzatého z modelu Peugeot 402, nazývaného „vřeteno ze Sochaux“. Toto řešení bylo velmi úspěšné, a proto se značka rozhodla použít stejnou linii pro svou „střední“ řadu, kterou Peugeot 302 reprezentoval. Vůz dokázal jet na tuto dobu neuvěřitelnou rychlostí 100 km/h.
Peugeot 305 byl uveden na evropský trh v roce 1977 jako nástupce modelu Peugeot 304. K dispozici byly dvě verze karoserie: čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi se zvláštním prvkem v podobě sklopné zadní lavice. Toto kombi, navržené ve spolupráci se studiem Pininfarina, bylo k dispozici i v užitkové verzi. Peugeot 305 převzal zmodernizovanou platformu vozu Peugeot 304, stejně jako jeho benzinový motor o objemu 1,3 litru. Od svých zahraničních konkurentů se odlišoval zejména pohonem předních kol, motorem uloženým napříč a čtyřmi nezávisle zavěšenými koly. Peugeot 305 se na trhu rychle prosadil díky své vynikající jízdní stabilitě, prostornému interiéru a komfortu na úrovni vyšších segmentů. V součtu všech karosářských verzí ho bylo vyrobeno více než 1,6 milionu kusů.
Prodeje Peugeotu 305 zpomalil příchod modelu Peugeot 309 v roce 1985. Třistapětka tak v roce 1989 definitivně ukončila svoji kariéru. Nicméně za jejího nástupce v modelové řadě nebyl považován zmíněný model 309, nýbrž Peugeot 405, který přišel v roce 1987.
Peugeot 309, vyráběný v letech 1985–1994 v Poissy, ve Španělsku a ve Velké Británii, byl prvním skutečným „kompaktem“ značky v moderním slova smyslu. Nejednalo se již o klasický čtyřdveřový tříprostorový sedan, jako byly modely 304 a 305, ale o pětidveřový hatchback. S délkou 405 cm byl o 19 cm kratší než model 305 (424 cm ve verzi sedan). Vůz byl inspirován modelem Talbot Horizon, ale měl vlastní styl i platformu. Dveře si však vypůjčil z Peugeotu 205, přední a zadní část měl prodlouženou a výklopná záď vytvářela skleněnou bublinu.
Peugeot 306 se vyznačoval vynikající stabilitou a jízdními vlastnostmi, zejména v případě sportovních verzí, kterými byly Peugeot 306 XSI a Peugeot 306 S16. Velkolepá a nezapomenutelná verze MAXI s výkonem 285 koní znamenala v roce 1996 po desetileté přestávce velký návrat značky Peugeot do rallye. V letech 1996 a 1997 s ním Gilles Panizzi vyhrál silně zastoupený francouzský šampionát v rallye a rovněž několik soutěží na asfaltu v rámci mistrovství světa v rallye, kde se utkal s mnohem silnějšími vozy World Rally Cars, například v korsické rallye v letech 1997 a 1998.
Radka Matthey
[1] V České republice lze nový Peugeot 308 objednávat od září 2021. První vozy klientům budou dodány v březnu 2022.