Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Auto-Moto

Model C5 X se poprvé představil široké veřejnosti

Citoren C5X

Retromobile 2022: CITROËN vedle nového modelu C5 X vzdává hold svým ikonickým vozům typu GT, slaví 40. výročí modelu BX a vystavil koncepční vůz MY AMI BUGGY CONCEPT

  • Nový model C5 X, který je důstojným pokračovatelem tradice velkých vozů GT značky Citroën, se poprvé představil široké veřejnosti v doprovodu vozů CX Pallas, Traction Avant a Rosalie.
  • Návštěvníkům se poprvé představily novodobé Mehari, My AMI Buggy Concept, který s sebou přináší závan dobrodružství a svobody, a to v doprovodu vozů 2 CV Sahara a Méhari US.
  • Citroën slaví 40. výročí modelu BX, úžasně stylového rodinného vozu z 80. let.
  • Citroën pozval návštěvníky, aby si přišli prohlédnout jeho bohatou sbírku na stánek na výstavě Rétromobile, nepřehlédnutelné události pro milovníky klasických vozů, historie a automobilového průmyslu (Paris Expo Porte de Versailles), která se konala od 16. do 20. března 2022

C5X – pokračovatel dlouhé řady vozů GT značky Citroën

Model C5 X se poprvé představil široké veřejnosti. Jde o důstojného pokračovatele velkých silničních vozů značky, která se tak vrací k základům tohoto segmentu. Vůz nabízí avantgardní linii, která je syntézou limuzíny, kombi a SUV. Citroën C5 X, navazující na nejčistší tradici odvážných a inovativních vozů, představuje pozvánku ke klidnému cestování v kabině, v němž se posádka cítí jako v obývacím pokoji, a v maximálním pohodlí, které poskytují aktivní tlumiče Citroën Advanced Comfort, představené ve světové premiéře. C5 X je vybaven nejmodernějšími technologiemi pro pohodu a bezpečnost, jako je rozšířený head-up displej, poloautonomní řízení a systém rozpoznávání přirozeného hlasu.

My AMI Buggy CONCEPT 

Zařazením koncepčního vozu My AMI Buggy Concept do této retrospektivy Citroën ilustruje svou vizi moderního objektu navrženého pro všechny, kdo milují nezávislost a kdo se na cestách na silnicích nebo při jízdě po pláži budou chtít cítit dobrodružně. My AMI Buggy Concept, toto Méhari moderní doby, je vybaven mnoha stylovými prvky a doplňky, které v kabině bez dveří potvrzují jeho dobrodružnou povahu.

BX SLAVÍ 40. NAROZENINY

Představení BX, které se konalo 23. září 1982 pod Eiffelovou věží, zanechalo trvalý dojem jak z hlediska své prezentace, tak z hlediska stylu a avantgardy. O několik dní později, 30. září 1982, se na výstavišti Porte de Versailles otevřel 69. pařížský autosalon a BX se stal jednou z jeho nesporných hvězd. Vůz BX, vyráběný v bretaňském závodě Rennes La Janais a španělském závodě Vigo, byl komerčně velmi úspěšný,  do definitivního ukončení výroby v červnu 1994 se ho prodalo více než 2,3 milionu kusů.

Citoren C5XCitroën se pro návrh karoserie obrátil na slavné italské studio Bertone. Designér Marcello Gandini navrhl originální tvar, který v tehdejším automobilovém prostředí vynikl a stal se symbolem modelu BX. BX je 4,23 m dlouhý hatchback se zadními pátými dveřmi, který mohl pohodlně pojmout až pět cestujících, jejichž pohodlí zajišťovalo hydropneumatické odpružení s konstantní výškou. Přístrojová deska inspirovaná modelem CX je vybavena ikonickými prvky, jako jsou skupiny ovladačů soustředěné po obou stranách volantu a podsvícený otáčkoměr. Díky výkonným motorům (62 k a 72 k – 1360 cm3, 90 k – 1580 cm3) překvapuje BX svou dynamikou. Díky inovativnímu použití kompozitních materiálů na díly, jako je nárazník, víko zavazadlového prostoru, kapota a zadní trojúhelníková okénka, je pohotovostní hmotnost vozu BX pouhých 885 kg.

Během dvanácti let, kdy byl Citroën BX na trhu, došlo k četným změnám jeho karoserie (verze kombi, výrazný restyling, firemní verze), výbavy (střešní okno, klimatizace, digitální přístroje) a pohonných jednotek (výkon až 160 k, elektronické vstřikování, automatická převodovka, stálý pohon všech kol). K dispozici byla dokonce limitovaná série 200 kusů civilní verze závodního vozu BX 4 TC skupiny B (2141 cm3, 200 k, 220 km/h).

K zásadní přestavbě došlo v roce 1987. Model BX měl oblejší tvar a zcela novou přístrojovou desku.

Kariéra BX zahrnovala také řadu limitovaných edic (Tonic, Image, Calanque, Leader atd.), včetně slavného modelu Digit s kompletně digitální přístrojovou deskou.

Vůz BX se tak bohatým životem a úspěchem výrazně zapsal do historie značky Citroën. Přirozeně si získal místo v srdcích sběratelů, kteří s nadšením oslaví jeho 40 let.

DALŠÍ HISTORICKÉ VOZY CITROËN NA CESTU ZPĚT V ČASE!

Vedle modelu C5 X nabízí Citroën – s pomocí sběratelských klubů – možnost znovu se setkat s některými ikonickými modely, které se zapsaly do historie velkých vozů GT značky. Vydejme se na cestu mezi tradicí, know-how a inovacemi od 30. let 20. století až po současnost…

Rosalie 10: Rosalie, představená na pařížském autosalonu v roce 1932, byla k dispozici ve třech provedeních: Rosalie 8 a 10 se čtyřválcovým motorem o výkonu 8 k, resp. 10 k a Rosalie 15 se šestiválcovým motorem o výkonu 15 k. Byla nabízena v různých karosářských provedeních a do roku 1941 bylo vyrobeno 162 468 kusů.

Traction Avant 15/6: Vůz prodávaný 23 let, a to v letech 1934–1957, kterého bylo vyrobeno 758 948 kusů. K dispozici byl ve verzích čtyřdveřový sedan, kupé nebo kabriolet. Legendární vůz, který se zapsal do dějin Francie během druhé světové války, byl z technického hlediska revoluční: šlo o první sériově vyráběný vůz s pohonem předních kol, nezávislým zavěšením předních kol, hydropneumatickým odpružením zadních kol u  verze 15/6 H v roce 1954, hydraulickými brzdami, samonosnou karoserií atd., který nabízel jízdní stabilitu, jež mu mohla závidět většina jeho současníků. Vozu Traction se právem přezdívalo „král silnic“.

CX 2000 Pallas: CX ztělesňoval vrchol nabídky značky Citroën v letech 1974 až 1991. Celkem bylo vyrobeno 1 042 460 kusů. Za svůj obchodní úspěch byl CX v roce 1975 vyhlášen autem roku. CX je navzdory své siluetě hatchbacku čtyřdveřovým vozem a představuje samotnou esenci vozů značky Citroën: nabízí hydropneumatické odpružení, 4 kotoučové brzdy a pohon předních kol. Model CX se do paměti zapsal použitím jediného stěrače čelního skla, konkávním zadním oknem, oválnou přístrojovou deskou a slavnou prodlouženou verzí „Prestige“.

Vedle vozu My AMI Buggy připomínají sběratelské vozy Citroën, že s dobrodružným duchem šly vždy ruku v ruce odvaha, kreativita a technologie.

2 CV Sahara: Jak by někdo mohl nesnít o dobrodružství před jedním z 694 exemplářů modelu 2 CV 4×4 Sahara. Byl jednoduchý, robustní, s jedním motorem vpředu a druhým vzadu, měl výš posazenou karoserii, rezervní kolo na kapotě, … vše, co je nezbytné pro přejezd pouště.

Méhari US: Ano, slavný model Méhari se dostal i na druhou stranu Atlantiku. V letech 1970 a 1971 dorazila do USA tisícovka těchto vozů. Americká verze Méhari US, přizpůsobená místním normám, se od svých francouzských příbuzných lišil velkými kulatými světlomety. Ačkoli se jednalo o ideální vozidlo pro volný čas na Floridě, zaznamenal tam Méhari jen malý úspěch.

Po výstavě Rétromobile si lze nejsymboličtější modely v historii značky prohlédnout na webových stránkách Citroën Origins: www.citroenorigins.com (virtuální muzeum se 79 vozy, které je k dispozici v 65 zemích).

Linda ŠEDÁ

 

Citroën

Citroën od roku 1919 vytváří automobily, technologie a řešení mobility a reaguje tak na měnící se potřeby společnosti. Pro odvážnou a inovativní značku Citroënu je důležitý klid a pohoda zákazníků, a proto nabízí širokou škálu modelů, od jedinečného Ami, objektu elektrické mobility určeného do města, po hatchbacky, SUV a užitková vozidla, z nichž většina je dostupná v elektrických nebo plug-in hybridních verzích. Citroën, který je průkopníkem v oblasti služeb a pozornosti věnované soukromým i firemním zákazníkům, je zastoupen ve 101 zemích, jeho síť tvoří 6 200 prodejen a servisů po celém světě.

Podobné příspěvky

Toyota dodala dalších 190 hybridů pro carsharing

Afri

Peugeot strategickým partnerem Road Safety AČR

Afri

Start 1000 mil ČS opět před Autoklubem ČR

Afri