Peugeot dodává díky inovativní technologii 3D tisku a zcela novému pružnému polymeru nový rozměr příslušenství automobilů. V butiku Peugeot Lifestyle jsou k dispozici doplňky jako držáky na brýle, na nápoje a na telefon nebo karty. Tyto prvky doplňkové výbavy byly vytvořeny speciálně pro nový Peugeot 308. Je to poprvé, kdy byla technologie 3D tisku použita na příslušenství pro automobily. Jedná se o inovaci, která je velkým příslibem pro celý automobilový průmysl.
Použití 3D tisku v novém Peugeotu 308
Využití průmyslových inovací
Cílem designérů na začátku projektu bylo inovativně zviditelnit a zatraktivnit doplňky pomocí moderních materiálů. Nabídka doplňků byla definována na základě podrobné analýzy způsobu, jakým zákazníci využívají úložné přihrádky ve voze. Vzhledem k tomu, že tradiční materiály nesplňovaly zadání, spolupracoval tým designerského studia, který se věnuje barvám a materiálům, se svými partnery na vývoji materiálu inovativního vzhledu. 3D tisk byl jasným řešením.
Flexibilní a ekologická technologie budoucnosti
Inovativní technologie:
3D tisk je také cenným spojencem v oblasti ochrany životního prostředí, což je velmi důležitý prvek při hledání udržitelných výrobních postupů, které šetří zdroje a snižují množství odpadu. Používání 3D tisku je stále rozšířenější a způsobuje revoluci ve výrobním systému mnoha průmyslových odvětví. Technologie 3D tisku se stává alternativou k výrobním technikám, jako je vstřikování plastů.
Nabídka 3D doplňků k modelu nový Peugeot 308 je k dispozici ve dvou barvách: černé a mátově zelené.
Výhody 3D tisku:
- Svobodná volba konstrukčního řešení: méně výrobních omezení a nekonečné možnosti složitosti dílů (díky absenci vstřikování plastů). 3D tisk otevírá designérům nový tvůrčí prostor.
- Optimalizace struktur: snížení hmotnosti, větší odolnost, menší počet spojů, flexibilita díky použití materiálu se strukturou síťoviny.
- Pružná výroba: nekonečné možnosti přizpůsobení, sériová výroba s kratšími dodacími lhůtami a eliminace skladování díky výrobě na zakázku.
Inovativní materiál
Během několika měsíců týmy společně vyvinuly nový polymer, který má tyto vlastnosti:
- Pružnost: pružný, poddajný a odolný polymer;
- Rychlost: výrobní proces je velmi krátký a přizpůsobí se na míru;
- Kvalita provedení: vysoká přesnost detailů díky velmi jemným molekulám.
Použití TPU na doplňcích v interiéru automobilu představuje inovativní přístup, který si nechala skupina Stellantis patentovat.
Tajemství revoluční výroby
Jak funguje aditivní výroba?
Proces začíná přenosem digitálního souboru CAD (počítačem podporované projektování) do 3D tiskárny, v tomto případě do 3D tiskárny HP Multi Jet Fusion. Proces funguje tak, že se pojivo nanáší na prášek, přičemž se kombinuje:
- pojivo, které prášek spojí;
- speciální činidlo pro povrchovou úpravu, známé jako detailing, které „vyhladí“ povrch.
Fáze tisku:
- Tiskárna HP Multi Jet Fusion používá tiskovou hlavu k selektivnímu nanášení tavicích činidel a látek pro povrchovou úpravu na vrstvu polymerního prášku, který je poté roztaven topnými prvky a vytvoří pevnou vrstvu.
- Po vytvoření každé vrstvy (o tloušťce 80 µm) se na předchozí vrstvu přidá další prášek a proces se opakuje, dokud není díl kompletní.
Fáze následného zpracování:
- Po dokončení výroby se celé práškové lože se zapouzdřenými díly odešle do procesní stanice, kde se většina zbývajícího prášku odstraní vakuovým sběrným vysavačem;
- Díly jsou poté opískovány, aby se odstranily zbytky prášku. Ve finální fázi jsou pak pro zlepšení estetického vzhledu díly lakovány.
Budoucnost 3D tisku
3D tisk je v automobilovém průmyslu stále v rané fázi. V budoucnu se ale má sériově využívat nejen při výrobě doplňků, ale také u dalších technických dílů budoucích modelů Peugeot. Tato technologie nabízí nekonečné možnosti.
Peugeot
Peugeot je globální kreativní špičková nespecializovaná značka. Mezi její hlavní hodnoty patří dokonalost, perfektní vzhled a emoce. Značka Peugeot je zastoupená ve více než 130 zemích světa, v roce 2021 prodala více než 1 200 000 vozů. Při příležitosti 211. výročí představila novou identitu s logem, který podtrhuje její osobitost a nadčasovost. Značka Peugeot pokračuje v energetické transformaci, 80 % osobních vozů a 100 % užitkových vozů je k dispozici v elektroverzi. Od roku 2022 se bude značka účastnit mistrovství světa ve vytrvalostních závodech (WEC) se svým hybridním vozem Peugeot 9X8 Hypercar.
Radka Matthey