Prodejci ojetin běžně slibují výbavu, kterou auto nemá. Toto jsou nejčastější případy
- Autobazary v inzerci běžně uvádějí neexistující prvky výbavy
- Nejčastěji nepravdivě slibují bezklíčové odemykání, tempomat nebo zimní kola
- Kontrola prvků výbavy je součástí služby CarAudit, kterou svým zákazníkům poskytuje internetové tržiště Carvago
„Naše zkušenosti potvrzují, že prodejci auta nabízená v inzerátech ‚vylepšují‘ zcela běžně,“ říká Jan Skála, ředitel nákupu a logistiky internetového tržiště Carvago, jehož technikům prošlo rukama již více než 10 tisíc aut. „Vedle inzerování vozů, které ve skutečnosti vůbec neexistují a mají jen přilákat zákazníky do bazaru, a tajení informací o skutečném technickém stavu je právě nepravdivě uváděná výbava prohřeškem, s nímž se v rámci služby CarAudit setkáváme v největší míře.“
Podle dat společnosti Carvago prodejci ojetin nejčastěji přikrášlují skutečnou výbavu v následujících případech. Čísla v závorkách vyjadřují podíl případů, kdy daný prvek v kontrolovaném voze chyběl, přestože v inzerátu uveden byl
Elektricky seřiditelná sedadla (20 %)
Není sedačka v elektrice jako sedačka v elektrice. Pod tímto pojmem si můžeme představit téměř cokoliv od pouhého nastavení vzdálenosti od volantu přes základní čtyřsměrné seřízení sedadla řidiče až po příplatková komfortní „křesla“ v prémiových vozech nejvyšší třídy. Pokud auto elektricky nastavitelná sedadla opravdu má, prodejce je obvykle do inzerátu nafotí. Jestliže inzerát elektrická sedadla slibuje, ale na fotkách nejsou, mějte se na pozoru. U prémiových vozů, v nichž bývají jsou elektrické sedačky standardem, se naopak setkáváme s tím, že prodejci vydávají základní variantu sedadel za příplatkovou komfortní.
Tempomat nebo adaptivní tempomat (15 %)
Přestože v moderních vozech není tempomat již takovou vzácností jako kdysi, zejména u menších a levnějších modelů vozy bez tempomatu stále najdeme. Prodejci však mají ve zvyku u některých modelů uvádět tempomat prakticky vždy, bez ohledu na realitu. Výjimkou nejsou ani případy, kdy vůz sice tempomat má, ale obyčejný, zatímco inzerát slibuje tempomat adaptivní – tedy takový, který samočinně udržuje podélný odstup od vozidla jedoucího vpředu. Vodítkem mohou být ovládací prvky. Součástí ovládání adaptivního tempomatu jsou obvykle tlačítka pro nastavení odstupu, ať už na páčce nebo na volantu.
Bezklíčové odemykání (15 %)
Bezklíčový přístup do vozu je dnes velmi žádaným komfortním prvkem výbavy. Například majitelé vozů Toyota jsou na něj zvyklí i v těch nejmenších modelech. U mnoha jiných výrobců nicméně „bezklíč“ takovou samozřejmostí není. Někteří jej nabízejí jen v rámci vyšších stupňů výbavy, zatímco u prémiových značek se za něj mnohdy musí samostatně připlácet i v těch největších a nejluxusnějších modelech. A právě v případě prémiových značek prodejci přítomnost bezklíčového odemykání velmi často slibují i tehdy, když první majitel nabízeného vozu tuto položku neobjednal.
Jan Řezáč