Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Auto-Moto

Řidiči v panice vykupují příměs do motorů AdBlue

AdBlue

Cena důležité příměsi do naftovými motorů AdBlue prudce stoupá a lidé ji v panice vykupují. Důvodem zdražování i paniky je plynová krize EU. Dopravci se obávají nedostatku příměsi. Slovensko už ji nakupuje, Česko podle slov vicepremiéra Karla Havlíčka bude nakupovat pouze základní množství pro záchranky.

Řidiči v panice vykupují příměs do motorů AdBlue. Babišovu továrnu na AdBlue, největší v Evropě, drtí drahý plyn, dopravci se bojí kolapsu

Slovensku podle tamních dopravců hrozí kvůli nedostatku AdBlue hospodářský kolaps. Ten může vážně poškodit také českou ekonomiku, zejména pak českou nákladní silniční dopravu. Důvodem je nedostatek močoviny, tedy látky, která se přidává do výfukových systémů aut za účelem snížení emisí. AdBlue je obchodním názvem vodného roztoku močoviny.

Sdružení silničních dopravců Česmad upozorňuje, že výpadek v její výrobě, daný zejména extrémně vysokými cenami zemního plynu, může opravdu přivodit ekonomický kolaps Slovenska. Největším evropským výrobcem močovinového přípravku AdBlue je totiž slovenský podnik Duslo Šaľa. Ten patří do českého holdingu Agrofert, tedy do svěřenských fondů českého premiéra Andreje Babiše. 

Duslo kvůli vysokým cenám plynu nyní omezuje výrobu AdBlue na technické minimum. Polský výrobce téhož přípravku, jejž používají moderní naftové motory aut a zejména kamionů s normou Euro 6 a vyšší, už svoji výrobu nedávno zcela přerušil.  

Nedostatek močoviny a přípravku AdBlue představuje značný problém zejména pro provozovatele nákladní přepravy, a to jak na Slovensku, tak v Česku, vlastně v celé Evropě. Nákladní vozy spotřebují mnohonásobně větší objem přípravku než osobní auta.  

Duslo Šaľa nyní nevylučuje, že výrobu zcela zastaví, pokud se ceny plynu nevrátí do normálu. 

Pravděpodobnost přerušení výroby v podniku Duslo Šaľa ovlivňují v tuto chvíli tedy zejména dvě věci. To, jak se v Evropě bude v nejbližší době vyvíjet počasí, a neméně podstatně to, kolik plynu přiteče na starý kontinent z Ruska. Čím chladnější počasí v Evropě v nadcházejících dnech a týdnech bude a čím skromnější budou ruské dodávky, tím vyšší je pravděpodobnost delšího výpadku v produkci močoviny i přípravku AdBlue. 

Ruský plynárenský podnik Gazprom je připraven obnovit svůj krátkodobý exportní prodej evropským zemím, jakmile doplní zásobníky v Rusku. Zatímco své dlouhodobé závazky vůči evropským odběratelům Gazprom plní, krátkodobý trh má dává možnost preferovat domácí před vývozním trhem. A tuto možnost Gazprom využívá. Jeden z jeho čelných představitelů se nedávno nechal slyšet, že podle ruské pranostiky bude letos tuhá zima, neboť se urodilo hodně jeřabin. Vyhlídka na třeskuté mrazy stupňuje tlak na Gazprom, aby ve svých dodávkách upřednostňoval domácí trh před exportem.   

Evropě se tak i proto nedaří doplňovat své plynové zásobníky. Ty jsou pro tuto část roku nejzávažněji vyprázdněné minimálně od roku 2009. Starý kontinent totiž také přes léto zradily obnovitelné zdroje energie. V zemích, jako je Německo, foukal vítr jen podprůměrně. V Norsku zase poměrně málo pršelo. Větrníky či hydroelektrárny tak nezajistily dostatečnou výrobu elektřiny, pročež ta musela být zvýšeně produkována prostřednictvím plynu. Což jen zpomalilo naplňování zásobníků, které byly poměrně citelně vyprázdněny kvůli loňské dlouhé zimě.   

Gazprom stáhl některé ze svých krátkodobých nabídek plynu evropským zemím už koncem srpna. Krátce poté, co soud v německém Düsseldorfu rozhodl, že nedávno dokončený plynovod Nord Stream 2 nemůže obejít regulaci EU, jež vyžaduje, aby producent plynu byl právně oddělený od jeho přepravce. Obejití regulace by urychlilo zprovoznění plynovodu. Plynovod Nord Stream 1, zprovozněný v roce 2011, danou regulaci EU nesplňuje, protože je právně pojatý jako spojka, nikoli jako potrubí zajišťující přímé dodávky. Ve skutečnosti jde zjevně o to, že v roce 2011 bylo Rusko v EU vnímáno jako mnohem menší bezpečnostní hrozba (pokud vůbec hrozba) než dnes.  

Ač Gazprom označil těsnou časovou souslednost zmíněného soudního verdiktu a omezení nabídky plynu Evropě za shodu okolností, na trhu se od té doby čile rojí spekulace, že přiškrcováním dodávek se plynárenský gigant, většinově ovládaný Kremlem, snaží dostat Evropu pod tlak. Tak, aby co nejdříve mohl být zprovozněn právě plynovod Nord Stream 2, jenž plyn povede z Ruska přímo do Německa.  

 Lze přepokládat, že někteří z výrobců močoviny a AdBlue, stejně jako nákladní přepravci, nyní napjatě, „jako na smilování”, čekají na možný pokles cen velkoobchodně prodávaných energií. Pokles by kromě navýšení dodávek z Ruska mohlo přinést také oteplení. V tomto týdnu panuje v Evropě poměrně teplé počasí by pak mělo vydržet i ve zbytku října. Pokud předpověď vyjde, nadějeme se zřejmě i citelného poklesu velkoobchodních cen plynu, což taktéž sníží pravděpodobnost kolapsu evropské výroby močoviny i nákladní dopravy.    

Lukáš Kovanda, Ph.D.

Národní ekonomická rada vlády (NERV)

Podobné příspěvky

Motorkář musí jezdit uvolněný

Afri

Vodík jako energetický zdroj budoucnosti

Afri

Pozor na zaplavené ojetiny ze zahraničí

Afri