V polovině září se uskuteční mezinárodní setkání historických vozů Bugatti Brescia 2023 in the Czech Republic. Na čtyři desítky automobilů Bugatti převážně typu Brescia, vyráběného v letech 1920 až 1926, se objeví poprvé v Čechách. V úterý 12. září navštíví Centrum stavitelského dědictví NTM v Plasích a v sobotu 16. září se tyto ušlechtilé závodní vozy objeví u Národního technického muzea na Letné a budou vystaveny za Dopravní halou.
Návštěvníci Národního technického muzea budou mít možnost zhlédnout vozy značky Bugatti
Přestože Bugatti pouhé tři roky po Brescii vyvinul prototyp ještě mnohem slavnějšího osmiválce T 35 (dodnes nejúspěšnějšího závodního vozu všech dob), lehký sportovní závodní čtyřválec rozhodně nezapadl v zapomnění. Ve dvacátých letech byl na podvozcích typů 13, 22 a 23 postaven v celkem 2000 exemplářích. Do dnešní doby ovšem vzniklo i velké množství rekonstrukcí a replik. Jednu z nejzdařilejších rekonstrukcí postavil sběratel, renovátor a prezident českého Bugatti klubu Jakub Stauch.
„V letech 2016 a 2019 jsem byl s manželkou na dvou ročnících této rallye ve Francii a byl jsem dotázán, zda by bylo možné stejný sraz pořádat i v ČR. Myslel jsem si bláhově, že se na to zapomene a nebudu muset nic organizovat. Jenže při posledním setkání v Brescii vyšly najevo neshody mezi italským a francouzským Bugatti Clubem i přání členů klubů v dalších zemích, aby se příští ročník skutečně konal v České republice, “ vysvětlil Jakub Stauch, jak se zrodila akce s názvem Bugatti Brescia 2023 in the Czech Republic.
Fotografie ze Solo Brescia 2021 pořádané v Itálii
Prvním majitelem automobilu Bugatti 13 z roku 1910 byl kníže Philipp Ernst Hohenlohe-Schillingsfürst z Poděbrad, který ho však vlastnil jen krátce. Již na jaře 1911 ho od něj koupil Robert Patočka z Ústí nad Labem, syn prezidenta Českého klubu automobilistů. V dubnu 1913 Patočka s tímto vozem vítězstvím v kategorii jedenapůllitrů v závodě do vrchu Zbraslav-Jíloviště uvedl značku Bugatti do dějin domácího automobilového sportu.
Závodní kompresorový osmiválec Bugatti 51 si v létě 1931 koupil Jiří Kristián Lobkowicz, v té době největší naděje československého automobilového sportu. V září 1931 dojel s tímto vozem čtvrtý na Velké ceně na Masarykově okruhu a docílil tím dodnes nejlepšího umístění domácího jezdce na tratích automobilových Velkých cen. Po Lobkowiczově tragické smrti v květnu 1932 vůz převzal jeho přítel Zdeněk Pohl, aby s ním v následujících letech v četných závodech vybojoval pozici nejlepšího domácího automobilového závodníka třicátých let.
TZ / Jan Duda