Počet nabíjecích stanic pro elektromobily se za poslední dva roky více než ztrojnásobil. Prudký růst nastal rovněž u vozidel na elektřinu. Ať už jde o bateriové elektromobily (BEV) nebo plug-in hybridy (PHEV), počet nově registrovaných vozů se v obou segmentech celkem za letošní tři kvartály meziročně zvedl bezmála o 70 %. Jejich majitelé už nemusí disponovat několika různými čipy pro odběr energie v různých sítích dobíjecích stanic. Největší provozovatelé s více než dvěma třetinami stanic totiž akceptují univerzální Energokartu.
V Česku je už 799 nabíjecích stanic. Na většině z nich lze dobíjet elektromobil s jedinou kartou
Obdobným tempem rostou počty nově registrovaných vozidel poháněných elektřinou. Na konci loňského roku to bylo meziročně řádově o stovky procent více. Letos za první tři čtvrtletí pak bylo podle údajů Centra dopravního výzkumu (CDV) nově registrováno celkem téměř 5 tisíc osobních elektromobilů a plug-in hybridů. Oproti loňským necelým 3 tisícům jde o nárůst o více než dvě třetiny. Výrazně více si přitom letos lidé na rozdíl od loňska pořizovali plug-in hybridní vozy (PHEV), u kterých vzrostl počet nových registrací za prvních 9 měsíců o 163 %.
Energokarta zatím nemá na českém trhu obdobu. Stejné výhody v současnosti nabízí služba EV Power Card, kterou svým zákazníkům poskytuje automobilka Kia. Jde však o tutéž nabíjecí kartu, kterou technicky a provozně zajišťuje nákupní aliance Axigon. „Kromě společnosti Kia se na nás obracejí i další dodavatelé elektromobilů, pro které také plánujeme zajistit provoz univerzálních nabíjecích karet. Současně evidujeme téměř každý den nové požadavky na dodání Energokaret od firem a živnostníků sdružených v naší nákupní alianci,“ popisuje Damir Duraković a dodává, že aktivně již Energokartu využívá téměř 400 firemních klientů, kteří realizují tisíce dobíjení měsíčně. Pro srovnání, u tankovacích karet Shell poskytovaných Axigonem proběhne měsíčně více než 100 000 transakcí.
Lukáš Pololáník