Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Auto-Moto

Opravdu se vyplatí kvalitní zimní obutí?

zimni pneu

Ranní mrazíky volají po obutí automobilu do zimních pneumatik. Jezdit i v tomto období na letních pneumatikách? Ani náhodou! U nových pneumatik se mohou vyskytnout dva nové piktogramy, které potvrzují splnění norem pro přilnavost na sněhu a ledu.

Opravdu se vyplatí kvalitní zimní obutí?

V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. V případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“, platí tato povinnost v uvedeném období vždy, bez ohledu na stav vozovky.

Proč zimní pneumatiky

Složení směsi zimních pneumatik zaručuje jejich potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Pod plus sedm stupňů jsou v tomto směru lepší než pneumatiky letní či celoroční. Navíc vlastnosti jejich vzorku zajišťují jejich žádoucí samočisticí schopnosti. Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik může být až o čtvrtinu delší. Podobně se zhoršuje i směrová stabilita, automobil je tak více náchylný ke smyku. „Nekvalitní obutí významně snižuje efektivitu asistenčních systémů zajišťujících ovladatelnost vozidla,“ říká Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.

pneumatikx - letnixzimniJak poznat, že se skutečně jedná o pneumatiku vhodnou pro zimní provoz
Řidiči by jednoznačně měli volit pneumatiky označené tzv. alpským symbolem. Takové pneumatiky jsou zárukou kvalitních vlastností i za zimních teplot.

Od letošního května uvedla EU do praxe nové štítky pneumatik, které mají poskytnout spotřebitelům více informací o vybraných vlastnostech. V rámci těchto označení se u pneumatik pro osobní vozidla (třída C1) mohou vyskytnout dva nové piktogramy, které potvrzují splnění norem pro přilnavost na sněhu a ledu (symboly horského štítu s vločkou nebo rampouchy).

První z nich informuje o záběru pneumatiky na sněhovém povrchu a v některých zemích EU je již toto označení u zimních pneumatik povinné. Druhý piktogram je určen především pro skandinávské země a definuje záběr pneumatik na ledovém povrchu.

Není ovšem pneumatika jako pneumatika. Kvalita pneumatiky klesá s hloubkou dezénu. Výška běhounu nové pneumatiky činí cca 8 mm. Pokud je sjet na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm činí prodloužení až 50 procent. Obecně se tak doporučuje používat pneumatiky do pěti let od jejich zakoupení. Po delší době mohou za nižších teplot ztrácet potřebnou přilnavost k vozovce. Nekvalitní obutí také významně snižuje efektivitu asistenčních systémů zajišťujících ovladatelnost vozidla.

rychlost vs. stav vozovky

Sankce za nepoužívání zimních pneumatik
Pokud bude při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu udělení blokové pokuty ve výši až 2 000 korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může být výše pokuty až 2 500 korun. Je také dobré seznámit se s podmínkami, za kterých máme sjednáno tzv. havarijní pojištění. Pokud bude prokázáno, že škodní událost nastala v přímé souvislosti s použitím nevhodných pneumatik, může dojít ke krácení pojistného plnění.

Tým silniční bezpečnosti

 

 

 

Podobné příspěvky

Toyota má v ČR za sebou rekordní půlrok

Afri

Toyota snižuje nehodovost. Spojí jezdecké instinkty s umělou inteligencí

Afri

Dopravní mapy od Toyoty budou inteligentní a samy se zaktualizují

Afri