Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Auto-Moto Zajímavosti

Dopad epidemie se výrazně podepsal na prodejích ojetých vozů

prodej ojetých aut

Dopad epidemie koronaviru se daleko razantněji podepsal na prodejích ojetých automobilů než na nových vozech. Trh ojetin za první půlrok 2020 dostal největší ránu ve své novodobé historii, kdy se v meziročním srovnání propadl o 46,53 %, tedy o 27,193 miliard korun.

Češi za první půlrok 2020 utratili za ojetá auta o 27 miliard méně než vloni. 

●        V týdnu od 16-22. března se prodalo 111× méně vozů než v předchozím roce

●        V polovině roku se trh postupně vrací do normálu, aktuálně jsou prodeje oproti loňsku o 30 % nižší

●        Nejprodávanějším vozem byla Škoda Octavia kombi 2.0 TDi 110 kW s nájezdem 130 tisíc km

●        Na trhu byl v prvním pololetí roku 2020 nedostatek Fabií

servisZájem o ojeté automobily začátkem roku pokračoval ve stabilním růstu po vzoru předchozího roku 2019, do epidemie koronaviru o 1,7 %, tedy o 315 milionů korun. Protiepidemická opatření se však drasticky promítla na prodejních výsledcích a v týdnu od 16. do 22. března se trh s 99% propadem doslova zastavil. Ve stejném časovém intervalu v meziročním srovnání se prodalo 111× méně vozů. V extrémních graf poklesu prodejů ojetých authodnotách (pokles přes 90 %) pak trh vydržel dlouhé dva měsíce a až koncem května došlo k částečnému oživení (pokles 47,9 %). Od počátku koronakrize do konce první poloviny roku trh zaznamenal propad 68,9 %, vozů se tak prodalo 3,2× méně. Celkový propad v oproti minulému roku je v konečném součtu 46,53 %, prodalo se 1,87× méně.

prodeje podle značekV první polovině roku se prodalo pouze 119 674 vozů, z čehož se nejvíce dařilo osobním automobilům v kategorii malých vozů a nižší střední třídy. Přestože je Škoda Octavia stále nejprodávanějším ojetým automobilem – konkrétně v karoserii kombi s motorizaci 2.0 TDi, výkonem 110 kW, manuální převodovkou a průměrným nájezdem 130 tisíc km, tak již není na českém trhu nedostatkovým zbožím. Nahradila jej Škoda Fabia, kterých na českém trhu chybí aktuálně 193. Průměrná cena vozu navzdory negativním dopadům covid-19 letos vzrostla o 3,5 % na výsledných 261 878 Kč. Nadále se postupně omlazuje tuzemský park prodaných ojetých automobilů – vozů mladších 10 let je 57 % a průměrný věk prodaného ojetého vozu je aktuálně 9,4 roku.

carvago servisV rámci značek dominuje stejně jako u nových vozů tuzemská Škoda s tržním podílem 30,7 %, následuje Volkswagen s 11 % a na třetím místě se umístil Ford s podílem 6,8 %. Čtvrtý je Peugeot (4,6 %) a pátý Hyundai (4,0 %). Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia (10,6 %), Škoda Fabia (8,1 %), Škoda Superb (3,5 %), Škoda Rapid (3,0 %) a Volkswagen Passat (2,5 %).

„Krize se neprojevila pouze v nižší poptávce či cenách, ale změnilo se i zákaznické chování. Uplynulé měsíce nám jasně ukázaly, že dosavadní koncept prodeje automobilů v pouze „offline“ prostředí není dostatečný a prodejci a dealeři budou nyní muset svůj přístup přehodnotit. Pokud by byli na online prodejní kanály již dávno připraveni, nemusely by letošní ztráty být tak fatální. Očekáváme, že přechod na online prodej se teď výrazně urychlí. Dealeři a prodejci ojetých aut budou muset svůj byznys kompletně transformovat, a to především ve smyslu digitalizace a práci s daty.

Jan Pohorský

PR agentura FYI Prague
jan.pohorsky@fyi.cz

 

Carvago.com je největší online B2B tržiště aut v Evropě, které má v nabídce přes 2,5 milionu vozů k prodeji. Díky vlastím analytickým nástrojům založených na big data dokáže vyhodnotit obchodní potenciál každého vozu, doručit jej dealerovi na jeho prodejní plochu a doporučit vhodné nastavení ceny pro nejvýhodnější prodej. Kvalitu prodávaných vozidel kontroluje díky vlastní chytré mobilní aplikaci CarCheck a proto poskytuje záruky při prodeji nabízených aut.  Aktuálně Carvago.com působí ve 4 zemích Evropy s plány na další expanzi.

 

 

 

 

 

 

 

Podobné příspěvky

Novinky na autosalonu v Kantonu 2021  

Redakce

Škola hrou ve vylepšování vozu Škoda Octavia RS

Redakce

Toyota je podle Interbrand nejhodnotnější automobilová značka na světě

Redakce