Štědrovečerní večeře je za rohem – jak ji tráví většina národa? Tři čtvrtiny Čechů vyvětrají to nejlepší ze svého šatníku, což je podle průzkumu platformy na objevování módy GLAMI nejvíc ze zemí střední a jižní Evropy. Seznamy dárků si neděláme, zato pár ponožek potěší vždycky. Dárky rádi nakupujeme i dostáváme, máme rádi překvapení a většinou jsme nenároční – nevhodný dárek by vrátila sotva pětina. Z hlediska financí nám ani letos Vánoce hlavu nedělají. Osm z deseti nelituje útraty pro nejbližší.
Data ukazují, že Češi milují dostávat k Vánocům ponožky
Češi jsou na Štědrý den nejvíce elegantní z celé střední a jižní Evropy
Co na rozdíl od jiných národů neprožíváme, jsou tematické vánoční svetry. Nemáte doma jediný? Pak jste jako 43 % Čechů. O pět procent méně pak sice vlastní nějaké ty ponožky, tričko či svetr s vánočním motivem, neplánují si je však obléct ke štědrovečernímu stolu.
Češi jsou vděční, čtvrtina si i nevhodný dárek nechá jako vzpomínku
Na vánoční seznamy nás také neužije, Ježíškovi píše jen 28 % Čechů. Sedm z deseti pak seznam přání nemá. Buď mají rádi překvapení (53 %), nebo chtějí, aby jejich blízcí vymysleli vhodné dárky sami (30 %). Podle dat GLAMI se to nejspíš daří – 43 % Čechů tvrdí, že nedostává nevhodné dárky a i kdyby, 24 % si je nechá jako vzpomínku. Jen 15 % tak má ve zvyku vrátit dárky zpět do obchodu, stejný počet je zkusí darovat někomu jinému.
S útratou počítáme dopředu, a i kdyby ne, pár ponožek to letos jistí
Co se týče finanční stránky věci, nedělají nám vánoční nákupy velkou hlavu. 95 % Čechů nakupuje dárky pro bezprostřední rodinu, 37 % pak také přátelům a 21 % i kolegům v práci. Z utrácení peněz špatný pocit nemáme, naopak nám dělá radost, že můžeme obdarovat své blízké (39 %), nebo máme na vánoční nákupy vytvořený speciální rozpočet (38 %).
O průzkumu
V tomto průzkumu byly použity výsledky dotazníku, který byl zodpovězen 3 074 uživateli (86 % žen, 13 % mužů, 1 % se nevyjádřilo). Sběr dat proběhl v září 2022.
LUCIE FIRLOVÁ
O GLAMI
GLAMI bylo založeno v roce 2013 Tomášem Hodboďem a Michalem Jirákem jako vyhledávač pro vše, co se týká módy. Každý den GLAMI spojuje tisíce nakupujících se značkami a e-shopy na jednom místě. Díky chytré kategorizaci produktů a výběru módy šitému na míru každého jednotlivce GLAMI zjednodušuje objevování a nakupování módy. Společnost je lídrem ve využívání umělé inteligence při nákupech módy a v roce 2022 založila kapitálový fond GLAMI Ventures s cílem rozvíjet oblast umělé inteligence v e-commerce, podpořit projekty, které usnadňují výběr a nákup produktů v online shoppingu nebo projekty zabývající se cirkulární ekonomikou.