Agentura Bloomberg, jež sleduje hustotu silničního provozu v jednotlivých částech světa, konstatuje, že další vlna covidu dopadá obzvláště těžce na dopravu v zemích jihovýchodní Asie. Indonésie má momentálně nejvíce nových případů onemocnění covidem-19, překonává tak Brazílii i Indii. K novým uzavírkám ekonomiky se uchyluje nejen indonéská vláda, ale také vlády thajská či malajsijská. Hustota silničního provozu klesá ale také v Evropě, a to navzdory vysoké míře proočkovanosti. Hustota provozu se tento týden snížila i třeba v Londýně, ačkoli tam začátkem týdne skončil přes rok trvající lockdown. To svědčí o tom, že lidé se uchylují ke spontánnímu, dobrovolnému lockdownu a opět omezují své společenské interakce. Klesá tak i jejich poptávka po pohonných hmotách, což se právě projevuje poklesem cen ropy na světových trzích.
Svět se víc a víc bojí delta mutace covidu, růst cen pohonných hmot v ČR proto poprvé od začátku roku může zastavit. Naftu mají levnější než v ČR v celé EU pouze v Rumunsku a v Bulharsku
Růst cen pohonných hmot v ČR brzdí. Cena benzínu i nafty přitom stoupá prakticky nepřetržitě od začátku letošního roku. Litr benzínu za tu dobu zdražil z necelých 28 korun na nynějších 33,70. Nafta zdražila z necelých 27,50 koruny za litr na zhruba 31,60.
K poklesu cen ropy ale přispívá nejen probíhající či vyhlížený útlum poptávky či obava z něj, ale také situace na nabídkové straně. Klíčoví tradiční ropní těžaři v čele se Saúdskou Arábií a Ruskem totiž překonali své rozpory a shodli se na navyšování těžby, a to už od srpna. Navíc někteří z těžařů se dočkali vyšších základních těžebních kvót, které žádaly zejména Spojené arabské emiráty, člen kartelu OPEC. Kartel a jeho spojenci se o tomto víkendu tedy dohodli na koordinovaném, postupném navyšování těžby od srpna dále, což vyvolává další tlak na pokles cen ropy.
V příštím týdnu tak je třeba počítat se stagnací, případně jen nepatrným nárůstem cen pohonných hmot v ČR. Zpomalení až zastavení cenového růst nastane i v dalších zemích, do nichž čeští řidiči často cestují. Benzín je tradičně výrazně levnější než v ČR v Bulharsku a Rumunsku. Levněji jej v červenci řidiči tankují ale také v Polsku, Slovinsku a Maďarsku. Cenově srovnatelný je benzín v Rakousku. Na Slovensku, v Chorvatsku a tradičně v Německu či Itálii je pak dražší než v ČR. Řidiči dieselů tankující v ČR jsou na tom lépe, neboť levněji mohou naftu koupit ze zemí EU pouze v Bulharsku a Rumunsku. V Polsku je její cena prakticky srovnatelná s cenou v ČR. Ve všech dalších zemích EU je nafta dražší než v ČR.

