Národní technické muzeum se má čím pyšnit. Nedávno zrekonstruované muzeu má mnoho expozic, kde si každý přijde na své, ať už mluvíme o dopravě, fotografování, tiskařské práci, uhelných a rudných dolech či o technice v domácnosti. Ani děti se v národním technickém muzeu nenudí, pokud zajdou do místnosti kde vědu pojmou hrou – mohou si vyzkoušet jak funguje např. dynamo.


Co by Vás mohlo nalákat v dnešních dnech je expozice značky Jawa, ale pozor, nejedná se o motocykly! Vystaveny jsou automobily z let 1934 -1947, kdy se tyto vozy vyráběli. A že je opravdu na co se dívat. Aut je na výstavě pouze šest, vozů nebylo vyrobeno nikdy mnoho, rozhodně ne v počtu jaký známe u prodeje motocyklů Jawa a nalézt někoho, kdo má takovouto raritu doma je téměř nemožný úkol, proto většinu vozů muzeu půjčil Auto Jawa klub. Vystavené jsou automobily typu 700 a Jawa Minor, která je vystavena hned ve třech verzích. Co určitě přiláká oko nejednoho fandy historických aut je sportovní červené kupé Jawa 750, které vznilo pro závod 1000 mil československých v roce 1935. Vůz dosáhl maximální rychlosti 110 km/hod. V dnešní době by to mnohým řidičům nestačilo, ale musíte uznat, že je to opravdu nádhera. A kdo za takovými skvosty stojí? Stejně jako u motocyklů to není nikdo jiný než František Janeček, který vybudoval významný průmyslový podnik s názvem Zbrojovka v Praze v Nuslích. Vozy byly opravdu krásné, vždy stály za povšimnutí, byly levné a kvalitní, ale ani tak se neprosadily na delší dobu. Výrobu ukončil poválečný hospodářsko-politický vývoj Československa. Od roku 1947 se Jawa věnovala už jen motocyklům, které se vyrábějí doposud, ovšem s daleko menší popularitou, než tomu bylo kdysi. Expozice automobilů Jawa je umístěna v ‘Dopravě’ a proto nejsou k vidění jen tyto krásky, ale i motocykly, kola, letadla, balón aj. Podívejte se do galerie a rozhodněte se, zda nestojí návštěva muzea za prohlédnutí vozů, které dnes již na silnicích nenajdete. A vlastně…není to škoda?
Pokud chcete do muzea jen kvůli vozům Jawa, musíte si pospíšit. Expozice potrvá jen do 19. dubna a poté budou vozy odevzdány svým majitelům a Auto Jawa klubu.
Jawa Minor z roku 1939 je osobní automobil s kapalinou chlazeným dvoudobým dvouválcovým motorem umístěným podél za přední nápravou a pohonem předních kol. Zvihový objem vozu je 615 cm3, výkon je 14,4 kW. Tento vůz jede maximální rychlostí 90 km/h. Jedná se o čtyřmístnou dvoudveřovou karoserii. Vůz Jawa Minor muzeu zapůjčil p. Jiří Růžička a tak se můžete i vy podívat na tento jedinečný model.
Jawa Minor z roku 1938 je technicky totožný z typem z roku 1939 s rozdílem, že zde se jedná o otevřenou třímístnou dvoudveřovou karoserii neboli roadster. Problémem výroby aut Jawa vždy bylo, že neprobíhala na jednom, ale hned na třech místech – vedle pražské továrny to bylo v Kvasinách a Týnci nad Sázavou, kde měl Janečkův podnik své rychle se rozrůstající vedlejší provozy. Karosérie se stavěly, lakovaly a opatřovaly čalouněním v Kvasinkách a následně byly vlakem dopravovány do 150 km vzdáleného Týnce, kde byly automobily kompletovány. To samozřejmě dělalo výrobu složitější a dražší, ale i přesto byly vozy Jawa Minor jedny z nejlevnějších automobilů na domácím trhu. Výroba typu Minor se zdvojnásobila oproti typu Jawa 700, vždyť v r. 1938 se v továrně vyrobilo již 850 automobilů.
Jawa 700, r. 1936 byl osobní automobil, který měl stejně jako Minor kapalinou chlazený dvoudobý dvouválec, ale motor byl uložen napříč za přední nápravou, taktéž s pohonem předních kol. Zdvihový objem 689 cm3, výkon byl nepatrně větší než u Minoru – 14,7 kW. Maximální rychlost měli vozy stejnou. Jednalo se o karoserii tudor neboli uzavřenou čtyřmístnou dvoudveřovou karoseii. I tento vůz muzeu zapůjčil již zmíněný p. Jiří Růžička. Model 700 stál v té době 22 900 korun, což nebylo úplně málo. Praga Baby v té době stála 22 900 a vůz Z-4 byl o tisícovku levnější než sedmistovka.
Jawa 750 “1000 mil československých“, r. 1935. Jedná se o sportovní vůz s kapalinou chlazeným dvoudobým dvouválcovým motorem umístěným napříč za přední nápravou a s pohonem předních kol, kdy jeho zdvihový objem je 745 cm3 a výkon 18,5 kW. Maximální rychlost, jak už jsme zmiňovali výše, je 110 km/hod. Jednalo se o coupé – uzavřenou dvoumístnou dvoudveřovou karoserii.
Jawa 750, r. 1935. Vůz, který zapůjčil p. Jaromír Hess je konstrukčně totožný z 750 – 1000 mil československých. Jeho objem je však nižší – 689 cm3 a výkon 14,7 kW. Maximální rychlost má oproti sportovnímu vozu sníženou o celých 20 km/h. Jedná se o polokabriolet – otevřenou čtyřmístnou dvoudveřovou karoseii.