Největší poskytovatel sociálních služeb v České republice ALZHEIMER HOME zásadně mění vizuální styl. Domovům dominují pestrobarevná trička zaměstnanců. Cílem je usnadnit orientaci klientům i jejich rodinným příslušníkům.
Největší českou síť sociálních zařízení zaplavují barvy
„Hledali jsme co nejjednodušší formu, která bude srozumitelná pro většinu klientů. Především proto,
že běžné jmenovky jsou pro ně obvykle špatně čitelné a u závažnějších stádií demence se často
přidává i neschopnosti porozumění psanému textu,“ říká Lucie Zajícová, „Proto kombinujeme barevné
rozlišení oděvu i jmenovky. Chceme, aby si klient mohl vytvořit jasnou asociaci. Bolí mě něco? Řeší to
„ti modří“. Potřebuji pomoci s nějakou běžnou činností? Pomáhají mi vždy „ti růžoví“.
V zařízeních ALZHEIMER HOME se tak budeme setkávat v jednotném barevném značení personálu v
následující formě:
Zelenkavá barva – aktivizační pracovník
Růžová barva – pracovník v sociálních službách (pečovatel, pečovatelka)
Modrá barva – zdravotnický pracovník
Bílá barva – lékař
„Zkušenosti z jednotlivých zařízení ukazují, že klienti si na tuto formu označení velmi rychle zvykli. A
jednoznačně pozitivní reakce máme i ze strany rodinných příslušníků,“ shrnuje zavedené změny Lucie
Zajícová s tím, že vedlejším efektem je i významné zlepšení celkového optického vjemu. „Jednotné
světlé oděvy, které se většinou používají, jsou spojeny hlavně s nemocničním prostředím. Navozují
určitý dojem sterility. Naopak trička a barvy do našich zařízení vnesly ještě více domácího prostředí.“
Vladislav Podracký
www.pentahospitals.cz