Na 2 500 lidí z celé republiky, z toho stovka zdravotně postižených (bez dolních či horních končetin, nevidomých i neslyšících) se v sobotu 6. dubna sjelo do areálu mosteckého autodromu.
Na výcvikových plochách polygonu si postupně vyzkoušeli výhradně ve vlastních vozech upravených na ruční řízení ukázkový kurz bezpečné jízdy pod dohledem zkušených instruktorů autodromu.
Naučit se zvládat krizové situace
„Chtěli jsme, aby si zvládání krizových situací, jež mohou každého řidiče kdykoli potkat v běžném provozu, zažili ve svém autě. Aby zjistili, jak se vůz chová, jak reaguje. To vše v bezpečí uzavřeného areálu.
Typů ručních řízení je totiž několik, je proto třeba, aby se naučili plně ovládat právě ten svůj,“ vysvětlil jednatel spolku Cesta za snem Tomáš Pchálek.
Ruční řízení bývá potřeba
Můžete třeba řídit TATRU
S handicapovanými sportovci si nezadal ani Karel Miklovič z Hrušovan na Chomutovsku. I on je po nehodě upoutaný na invalidní vozík, přesto nyní řídí svou upravenou nákladní Tatru a jezdí pro důlní firmu.
„Předvedl, jak do vozu nastupuje a vystupuje. Je to poměrně náročný manévr pomocí navijáku, kdy vytáhne do třímetrové výšky nejprve sebe a poté i svůj vozík. Sklidil zasloužený potlesk,“popsal Karlovo vystoupení Tomáš Pchálek.
Kurz bezpečné jízdy pro handicapované je už třetí sezonu také v nabídce mosteckého autodromu.
Zdravotně postižený se pod vedením instruktora naučí předvídat a zvládat nejčastější krizové situace. Absolvuje nejprve teoretickou přípravu v učebně, poté následuje praktický výcvik na plochách polygonu.
Může si přitom půjčit vůz Škoda Octavia upravený pro ruční řízení bez použití nožních pedálů. Jde o společný projekt Automotoklubu Most a společnosti AUTODROM MOST. Vůz pro výcvik poskytla společnost ŠKODA AUTO, jeho úpravu na ruční řízení finančně podpořil Ústecký kraj.
Při objednání kurzu je třeba uvést druh zdravotního postižení, tato informace umožní připravit kurz na míru. Za pronájem vozu zdravotně postižení neplatí.