Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Zdraví

Lékárník radí, jak na kila navíc

lekárna Angel-ostrava

S příchodem jara můžeme vnímat potřebu shodit ze sebe nejen teplé zimní oblečení, ale i nějaká ta kila navíc. Jak se poprat s nadváhou nám radí Mgr. Martina Petrošová, vedoucí Lékárny AGEL v Ostravě.

Pokud chceme zhubnout trvale, nemůžeme se spoléhat na zázračně rychlé diety, u nichž je většinou vysoké riziko nechvalně známého jojo-efektu. Základem úspěchu vždy bude správný jídelníček a přiměřený pohyb, který nás bude bavit.

Lékárník radí, jak na kila navíc

Martina PetrošováStrava by měla být hlavně pestrá a přirozená, tedy s co nejmenším obsahem umělých přísad jako jsou různé konzervanty či zlepšovače chuti a vůně nebo barviva. Nemusíme nutně snížit objem jídla, dokonce ani jeho energetická hodnota nehraje tu nejdůležitější roli. Podstatné je nepřijímat jen prázdnou energii ve formě jednoduchých cukrů a tuků. Měla by být doprovázena bílkovinami, vitamíny, minerály, vlákninou a jinými prospěšnými složkami stravy. Taková strava nás více zasytí a díky tomu nám pak stačí jíst celkově méně. V praxi to znamená nahradit bílé pečivo celozrnným a pšeničné žitným. Ještě lépe můžeme omezit samotné pečivo. Místo něj si ráno můžeme dát k snídani kaši, např. ovesnou, jáhelnou nebo pohankovou. Dále je vhodné zařadit do jídelníčku větší množství zeleniny, ovoce a luštěnin. Poslední jmenované jsou výborným zdrojem bílkovin, jejichž dostatečný příjem je pro hubnutí důležitý. Kombinovaným příjmem luštěnin a obilovin či obilnin (pohanka, jáhly, quinoa apod.) získáme plnohodnotné spektrum stavebních jednotek bílkovin – aminokyselin – jako nám poskytují maso a další živočišné produkty. Ovoce nebo zeleniny bychom měli denně sníst tři až pět porcí. Převažovat by měla zelenina, ovoce bychom měli spíše brát jako dezert. Zapomínat nemusíme ani na ořechy a další skořápkové plody. Sice obsahují hodně tuků, ale také poměrně hodně bílkovin a i v menším množství dobře zasytí. Pokud ovšem u některých z výše uvedených potravin máme zhoršenou snášenlivost či na ně máme dokonce alergii, do svého jídelníčku je zařazovat nebudeme. A samozřejmě v případě, že máme z důvodu nějaké nemoci stanovenou dietu, je vhodné probrat změnu stravování se svým lékařem, případně s nutričním terapeutem.

Na jídlo bychom si měli vždycky udělat čas. Sníst ho v klidu a soustředěně. Každé sousto řádně rozžvýkat a nevěnovat se při tom jiným činnostem jako je čtení nebo sledování televize. Zkrátka jídlo si pořádně vychutnat a užít. Ne vždy se to podaří, avšak důležité je dále se o to snažit.

Druhým pilířem pro trvalé zhubnutí je pohyb. Kromě spalování energie vede k zlepšování celkové kondice a také lepší náladě, což snižuje riziko zajídání našich splínů. Opět je zde třeba pamatovat na svůj aktuální zdravotní stav a tomu uzpůsobit výběr pohybových aktivit. Pokud máme relativně dobré zdraví, je vhodné kombinovat aerobní a anaerobní cvičení. Aerobní cvičení je takové, u kterého zvládneme ještě mluvit bez zadýchání. U anaerobního už se okysličujeme neúplně, zadýcháváme se. Máme vyšší tepovou frekvenci, více se potíme. A právě toto nám může povzbudit náš metabolismus a my pak lépe spalujeme své tuky. Nebojme se tedy trochu se zadýchat a zpotit se. Zvolme si takový pohyb, který nás bude bavit. Začněme pozvolna a po každé fyzické námaze nezapomínejme na důkladné protažení a na doplnění tekutin a také minerálů. Zejména je vhodné doplnit hořčík a draslík, abychom se vyhnuli případným svalovým křečím.

Může se stát, že i když se dobře stravujeme a cvičíme, hubnout se nám nedaří. V tom případě je třeba zjistit příčinu. Může se jednat o hormonální nerovnováhu, například z důvodu snížené funkce štítné žlázy nebo menopauzy. Za přibývání na váze mohou některé nemoci, nebo užívané léky. Proto je důležité poradit se i se svým lékařem.

Často za kila navíc může i voda zadržovaná v našem těle. Příčinou bývají hormonální změny nebo zhoršené funkce vylučovacích orgánů, ledvin a jater, v důsledku jejich přetěžování. Velmi často ke zlepšení vede již samotná úprava stravování, když se náš organismus nemusí potýkat s přemírou potravinových aditiv, ale i samotných živin. Dále si můžeme pomoci bylinami, které působí pozitivně právě na naše ledviny a játra. Svými močopudnými účinky zvýší činnost ledvin například nať kopřivy dvoudomé nebo listy břízy bělokoré. Pro játra jsou zase vhodné pampeliška lékařská a ostropestřec mariánský. Uvedené rostliny bývají často součástí bylinných směsí s tzv. detoxikačním působením. V těchto čajích nalezneme byliny povzbuzující vylučování odpadních látek močí a žlučí, s antioxidačním, protizánětlivým a dalším na organismus pozitivním působením.

Zázračné pilulky, po kterých člověk zhubne rychle, trvale a bez jakékoli námahy, aniž by poškodily zdraví, neexistují. Nicméně jsou na trhu preparáty s obsahem bylin a látek, které mohou zlepšovat metabolismus tuků či sacharidů, mohou pomáhat stabilizovat hladinu cukru v krvi, či přispívají ke snížení míry únavy. Jedná se například o výtažky ze zeleného čaje, guarany, hořkého pomeranče, gymnémy lesní a stopový prvek chrom.

Pro ženy v období menopauzy, kdy vlivem snížené produkce ženských pohlavních hormonů bývá  vyšší riziko přibývání na váze, může mít také význam užívání preparátů s obsahem bylin, které přispívají ke komfortu v menopauze. Jsou to například ploštičník hroznatý a jetel luční. Vždy je však třeba upravit si jídelníček a věnovat se aktivnímu pohybu.

Ing. Iva Sokolovská

Foto: Mgr. Martina Petrošová, vedoucí Lékárny AGEL v Ostravě

Podobné příspěvky

Mít osud ve vlastních rukách? To Vás naučí ŠKOLA PLNĚNÍ PŘÁNÍ

Jaroslav Hauer

Podpořte seriál nahlížející srze dětskýma očima na onkologickou léčbu

Afri

Zdraví je aktuálně žádané. Co nejvíce zabíjí?

Afri